Annons:

Premium

Färre men dyrare hotellnätter

I juni sålde svenska hotell 6,8 miljoner gästnätter. Tre av fyra gäster var svenskar. Var fjärde utländsk gäst var tysk. Av: Leif Holmkvist.

Det finska statistikföretaget TAK Research granskar även den svenska besöksbranschen. Deras sajt Visitory baseras på siffror från SCB och Swedavia.

I juni minskade antalet registrerade gästnätter i Sverige med en dryg procentenhet jämfört med samma månad i fjol. Men sett över första halvåret i år ökade gästnätterna med tre procentenheter, drivet av utländska besökare som ökade med 16,8 procent.

De 1 720 000 utländska gästernas tio-i-topp ser ut så här:

1. Tyskland 409 000

2. Norge 292 000

3. USA 170 000

4. Nederländerna 106 000

5. Danmark 98 400

6. Finland 82 200

7. Storbritannien 74 800

8. Schweiz 58 700

9. Polen 34 500

10. Frankrike 33 000

Under juni betalades bara 12 500 gästnätter av kineser, men det är ändå en fyrdubbling jämfört med juni i fjol då Kina förbjöd gruppresor. De länder som ökar mest under första halvåret är annars USA, Finland och Storbritannien med drygt 25 procent fler gästnätter än samma tid 2022.

Inkvarteringen under juni inbringade 4,1 miljarder kronor. Under första halvåret såldes rum för 18,5 miljarder, en ökning med 3,1 miljarder från i fjol. Det genomsnittliga priset var 1 500 kronor och Rev PAR cirka 900 kronor.

Under juli ökade antalet ankommande utländska passagerare till svenska flygplatser med 16,6 procent till 1 320 000 och hittills i år är de nära 7 miljoner, en ökning med 30 procent.