”Jag har aldrig medvetet försökt lura någon”
Ett Uppsalaföretag höll konferens bokad av Zeventy på Waxholms hotell i januari. Notan slutade på 185 000 kronor som omgående betalades in till Zeventy.
Sedan dess har Therese Liljeqvist förgäves försökt få betalt av Zeventys vd Michael Wenngren som stod för bokningen. Nu vill hon varna andra i branschen för Zeventy:
”Efter mailande i månader, otaliga samtal och brutna löften, fejkade skärmdumpar om att pengar är på väg med mera så måste jag nu varna mina kollegor i branschen.”
Hon understryker hur viktiga även mindre bokningar är:
”Vi är många små hotell och konferensanläggningar som kämpar med näbbar och klor för att försöka överleva i efterdyningarna av pandemin, med skenande råvarupriser, inflation, kraftigt höjda hyror och med kunder som håller igen på konferensbokningarna och det sista vi behöver är oseriösa kunder.”
Zeventy AB förefaller ha problem. Det två personer stora bolaget bruttoomsatte 11,2 miljoner kronor och gjorde ett resultat på 277 000 i det brutna år som slutade juli 2022. Men inte ens bolagets revisor litar på siffrorna och avstyrker att bokslutet fastställs. Han uttrycker också ”tvivel om företagets förmåga att fortsätta verksamheten”.
Bolaget har också ett långt syndaregister i Bolagsverkets noteringar: Samtliga år 2014 – 2019 har bolagets skatter och avgifter ej skötts korrekt. Åren 2020 och 2021 har brister i bolagets interna kontroll påtalats.
Zeventys vd och ägare Michael Wenngren är pressad när Travel News ringer:
– Det är tufft men vi lever. Det är de sista vågorna efter pandemin.
Michael Wenngren verkar klar över att vi ringer om Waxholms Hotell:
– Nej, jag duckar inte, jag bröstar det. Jag behöver två veckor till sedan ska Therese få sina pengar. Men jag tycker det är taskigt att gå ut och såga någon så där när alla vet hur tufft det är i branschen.
Men hon har ju fått fejkade betalningsbekräftelser?
– Nej, det var ett misstag. Vi hade lagt upp betalningen, men när den skulle gå i väg nästa dag fanns det inga pengar.
Ni har ett digert syndaregister i Bolagsverket?
– Jag har aldrig medvetet försökt lura någon. Det handlar om att vi inte fakturerat moms till kunder som inte har ingående moms. Vi har en diskussion med Skatteverket om det.