Annons:

Premium

EU förbjuder Bookings prisklausuler

Hotellen blir fria att sätta lägre priser, sedan EU i maj klassat Booking som gatekeeper. ”Ett stort steg framåt, men mycket återstår”, säger Visitas chefsekonom Thomas Jakobsson. Av: Leif Holmkvist.

I Bookings avtal finns en prisparitetsklausul som innebär att hotellet inte får sälja rum till lägre priser i sina egna digitala kanaler.

Men i EU:s kamp mot techjättarnas marknadsdominans genom Digital Markets Act (DMA) klassades Booking i maj som gatekeeper och fick sex månader på sig att rensa bort prisklausuler ur avtalen.

I veckan meddelade Booking att avtalen för hotellbranschen ska uppdateras från de 2 december och i framtiden sakna prisparitetsklausul.

Det innebär att hotellen kan börja priskonkurrera på ett nytt sätt. Eftersom Booking tagit uppåt 20 procent av priset i kommission finns ett utrymme att sänka priset och ändå bättra på hotellföretagets marginaler.

De stora hotellkedjorna, som har effektiva marknadsavdelningar och egen bokningspersonal, kan genast utnyttja konkurrensfriheten. Värre för de små hotell som bara har Booking som kanal på nätet.

Visitas chefsekonom Thomas Jakobsson.

Thomas Jakobsson välkomnar EU-beslutet, men höjer ett varningens finger:

– Det återstår att se hur Booking hanterar sin roll som gatekeeper i praktiken. De sitter på väldigt mycket marknadsmakt även utan prisparitetsklausulen.

– Om Booking prioriterar ner företag som utnyttjar den fria konkurrensen kommer de att utredas av EU-kommissionen och då tar det något år innan ett utslag kommer. DMA är bra, men det kvarstår mycket att pröva.

Booking har meddelat sina avsikter i en så kallad ”compliance report” till EU, men den lämnar en hel del att önska, säger Visitas näringspolitiske expert i digitala frågor Mattias Svanold:

– Vi har fått vissa svar som vi nu utvärderar ihop med våra europeiska kollegor. Men vi anser inte att Booking är ”compliant”.

Glenn Fogel, vd Booking

Ett exempel Mattias Svanold lyfter är Bookings hantering av DMA:s artikel 6.10 om datadelning:

– Företagen har rätt till data från Booking, men får till exempel inte gästens e-postadress, vilket hindrar hotellen från direktförsäljning. Vi anser att lagen inte tillåter Booking att agera så. Och det finns en rad andra exempel i deras tillämpning av DMA.

Om EU-kommissionen inte är nöjda med Bookings rapport kan den öppna en utredning på samma sätt som redan skett med Google.

– Då får företagen sitta med vid bordet i en förhandling. Visita kommer självklart fortsätta representera medlemsföretagen i Bryssel. Det som sker nu är bara startskottet för en resa som kan bli ganska lång.