Det finns 41 hotell i Helsingborg, medräknat Fleninge Classic Motel ute vid E6:an. Staden har 115 000 invånare, kommunen bortåt 150 000.
Hyggligt stor stad med växande näringsliv och handel, men ska det behövas ytterligare två stora hotell som i ett slag ökar antalet rum med 30 procent?
Ja, kanske. Med pandemin bakom oss kan satsningen vara helt rätt.
Helsingborg ligger där det ska sedan tusen år och sundet är lika smalt som förr. Läget har alltid inbjudit till såväl konferens som turisters övernattning, med eller utan klassisk ”turning” på det vida vatten som skiljer oss från det riktiga Europa.
Elite Hotels Bicky Chakraborty varnade redan för två år sedan för överetablering på den svenska sidan av sundet, men fram till pandemin tydde inte mycket på att han fått rätt.
Kjell Jakobsson som är vd på Room Republic och driver The Vault och V Hotel i Helsingborg är inte lika orolig:
– Clarion tillför ju en kongressal som kan dra ny trafik. Men Scandics stora bygge i hamninloppet spär förstås på konkurrensen. Kortsiktigt blir det tufft, långsiktigt bra. Det är bara att gilla läget och gemensamt driva ny trafik till staden. För vår egen del har vi rätt unika produkter, så vi kan hantera det rätt bra.
En blick på de senaste tio åren visar att Helsingborgs hotellnäring knappast varit överetablerad. Med hjälp av Benchmaring Alliance statistik har vi jämfört beläggning med antal tillgängliga rum:
Vi ser då att tillgängliga rum och sålda rum växt i balans i Helsingborg de senaste 10 åren. Sålda rum har växt 2,8% på årsbasis (CAGR) medan tillgängliga rum har växt med 2,1% på årsbasis (CAGR).
De närmaste åren ökar antalet rum kraftigt och vi vet inte säkert hur marknaden för konferens hämtar sig efter pandemin. Men Benchmark Alliance vd Johan Johander tror att nysatsningarna kan gå hem:
– Det blir sannolikt en viss sättning i marknaden jämfört med ett normalläge, innan efterfrågan växer ikapp, men ett tillskott av nya produkter skapar i många fall en inducerad efterfrågan som kortar tiden för återhämtningen. Nya, spännande anläggningar och ökad marknadsföring, särskilt från stora aktörer som i det här fallet, kan medföra att fler besökare attraheras.
Vi har också jämfört Helsingborg med Lund och Halmstad och ”sundets pärla” står sig bra i konkurrensen. Så här ser beläggningsgraden ut:
Beläggningen i Helsingborg legat på en hög och rätt stabil nivå, där ny kapacitet relativt snabbt har absorberats. Helsingborg stabilitet kan åtminstone delvis förklaras av att marknaden är jämförelsevis stark både i privatsegmentet och i affärssegmentet.
Och intäkterna då?
Nja, här vinner Halmstad, som också klarat fjolårets pandemismocka lite bättre. Helsingborg tampas med Lund, men notabelt är att revPAR i staden legat i stort sett stilla strax under 600 de senaste fem åren.
Nya konkurrenter lär knappast göra det lättare att höja priset, särskilt inte som återhämtningen efter pandemin under andra halvåret lär kräva att hotellägarna spelar glatt på prisinstrumentet för att locka tillbaka gäster.
Analys: Leif Holmkvist