Varför har ditt företag en person som ansvarar för hållbarhetsarbetet? (Det borde ju vara alla medarbetares ansvar kan man tycka.)
Annika Lignell, Business Development Manager & Sustainability Lead/TUI : Våra experter arbetar inom TUI Group. På vardera marknad har vi ansvariga för kundkommunikation, intern kommunikation och spridandet av hållbarhetsstrategin med lokala anpassningar.
“Idag är det väldigt tydligt för företag hur de ska skapa lönsamhet och tillväxt, men hur gör man det utan att ha negativ påverkan på miljö”
Fanny Sjödin, Hållbarhetschef/SkiStar : Allas ansvar blir ofta ingens ansvar. Att ställa om ett företag/bolag att bli mer hållbart handlar om att sluta göra vissa saker och börja göra andra saker. Man måste identifiera utifrån sin affärsmodell vart man har de positiva respektive negativa påverkan på sin omgivning och närmiljö samtidigt som man ska identifiera de finansiella risker/möjligheter man här även inkluderar hållbarhet. Idag är det väldigt tydligt för företag hur de ska skapa lönsamhet och tillväxt, men hur gör man det utan att ha negativ påverkan på miljö och människa är det få som vet eller kan göra. Därför behöver man en person eller en avdelning som har detta som sitt högsta fokus och prioritet. Långsiktiga målet är att samtliga ska ha detta i sin arbetsroll, men idag är vi långt därifrån. Men utvecklingen kommer att vara att man har en CFO – som fokuserar på de ekonomiska siffrorna och en CSO som arbetar för de icke-finansiella siffrorna.
Erika Backman, Sustainability Manager/SAS – Scandinavian Airlines System: Hållbarhet är integrerat i alla delar/funktioner av företaget och inte endast något de med hållbarhetstitlar arbetar med. Det är därmed allas ansvar medans hållbarhetsansvariga arbetar mer strategiskt och övergripande.
Anders Fagernæs, Vice President Sustainability/Norwegian Air Shuttle : For å sette retning, ansvarliggjøre alle deler av organisasjonen og drive arbeidet fremover slik at hållbarhet blir et konkurransefortrinn.
Fakta ESG
ESG står för ”environmental, social and governance”, det vill säga miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning. Det här kallas också ofta för hållbarhet.
“Hållbarhet ska genomsyra allt vi gör”
Johan Söör, VD/First Camp : Hållbarhet ska genomsyra allt vi gör, men området inbegriper även en hel del administration (bland annat rapportering till investerare och administrativ hantering av miljöcertifiering) och därför har vi nyligen tillsatt en ESG manager som ska hålla ihop dessa delar.
Sara Nordmark, Sustainbility Project Manager/Scandic Hotels: För Scandic är hållbarhet en intrigerade del av vår affärsverksamhet. Vår hållbarhets- och strategichef är ansvarig för att leda den tvärfunktionell hållbarhetskommitté som har representanter från alla avdelningar och länder. Prioriteringsområden och målsättningar etableras av hållbarhetskommitté, koncernledning och styrelse. Scandics strategi- och hållbarhetsavdelning samordnar och följer upp arbetet. Scandics hållbarhetsarbete blir som starkast när det blir en naturlig dela av våra 19 000 medarbetares vardag vilket det idag är.
Camilla Malmose, Head of Strategy & ESG/Nordic Leisure Travel Group : Vi har en strategiskt ansvarig person, men hela organisationen har ansvar för att leverera.
“Hos oss är det sju personer som är pålästa och kunniga”
Jonathan Blom, Kommunikationsrådgivare/Strawberry: Hållbarhet står högt på agendan i hela vårt företag och genomsyrar allt vi gör till vardags. Men för att kunna vara i framkant och driva utveckling av hållbara projekt och initiativ, som på sikt får ner vår miljöpåverkan och skapar en mer hållbar industri, krävs det att vi har specialister med spetskompetens inom hållbarhet och miljö. Hos oss är det sju personer som är pålästa och kunniga, och hjälper resten av organisationen att ta stora kliv fram inom vårt hållbarhetsarbete.
Vad gör en hållbarhetsansvarig hela dagarna?
Annika Lignell, Business Development Manager & Sustainability Lead/TUI : Planerar nästa kundkommunikation, gör hållbarhets anpassningar på kontoren, nätverkar inom ämnet. Men i marknaderna är inte detta en heltidstjänst.
Fanny Sjödin, Hållbarhetschef/SkiStar : En hållbarhetschef arbetar aktivt för att inkludera bolagets hållbarhetsagenda i det dagliga affären och skapa nya affärsmöjligheter som bidrar till den gröna omställningen. Där ESG/hållbarhets aspekterna driver tillväxt och lönsamhet.
Erika Backman, Sustainability Manager/SAS – Scandinavian Airlines System: Arbetet är varierat och inkluderar strategiskt arbete och säkerställa implementering, lagefterlevnad, projektarbeten internt och externt inom förbättringsarbete som cirkulär ekonomi, elflyg, etc, etc. Medverkar/presenterar i olika nätverk, och mycket mer.
Anders Fagernæs, Vice President Sustainability/Norwegian Air Shuttle : Implementerer tiltak på tvers av selskapet som tar oss nærmere strategiske mål (key performance indicators)
Johan Söör, VD/First Camp : Förutom att driva olika hållbarhetsprojekt handlar det om administration och rapportering.
Sara Nordmark, Sustainbility Project Manager/Scandic Hotels: Leder Scandics strategiska utveckling och prioriteringar inom hållbarhet. Är en expertkompetens som stöttar och vägleder andra avdelningar inom hållbarhet. Leder tillsammans med relevanta avdelningar strategiska hållbarhetsprojekt. Representerar Scandic hållbarhetsarbete externt. Säkerställer regelefterlevnad och accelerera bolagets hållbarhetsagenda.
Camilla Malmose, Head of Strategy & ESG/Nordic Leisure Travel Group : Håller sig orienterad om vad som sker gällande lagstiftning inom ESG. Sparring med alla affärsområden inom NLTG om hur vi kan leverera på våra mål inom ESG. Stakeholder management – internt bland alla medarbetare, ägare, investerare och externt bland partners och banker, samt externt genom att skapa insikt och engagemang, till exempel genom att möta studenter.
Jonathan Blom, Kommunikationsrådgivare/Strawberry: Vi har 7 personer på vår hållbarhetsavdelning som alla har olika erfarenheter och arbetsuppgifter. Vi gör allt från att stötta hotellen och övriga funktioner i organisationen i sitt hållbarhetsarbete, samla in och bearbeta hållbarhetsdata, samt rapportera hållbarhetsdata externt och till våra kunder, stötta sälj med information om vårt hållbarhetsarbete. Det blir en hel del möten och avstämningar, samt möten med potentiella nya leverantörer för att hitta nya produkter och lösningar vi kan använda oss av.
Vilken kompetens ska den som ansvarar för hǻllbarheten på ditt företag ha?
Annika Lignell, Business Development Manager & Sustainability Lead/TUI : Drivande, kunnig, karismatisk för att få ut budskapet, kreativ
Fanny Sjödin, Hållbarhetschef/SkiStar : Förändringsledare, förstå beteendemönster, har god kunskap om miljö och klimat samt sociala aspekter. Idag finns det utbildningar rörande hållbarhet. Men en hållbarhetsansvarig ska även ha en hög kunskap om bolagets affär och kunna identifiera riskerna och möjligheterna.
Erika Backman, Sustainability Manager/SAS – Scandinavian Airlines System: Relevant akademisk utbildning, ledarskap, strategi, kunskap inom hållbarhet/ESG, kommunikation, etc.
Anders Fagernæs, Vice President Sustainability/Norwegian Air Shuttle : Evne til å motivere andre og oversette hållbarhet til business.
Johan Söör, VD/First Camp : Några viktiga delar är förmåga att knyta hållbarhetsarbetet även till affärsnytta samt att hantera rapportering och annat administrativt arbete. En annan viktig del är att kommunicera allt vi gör till olika intressenter.
Sara Nordmark, Sustainbility Project Manager/Scandic Hotels: Viktigt för denna roll är både sak- och strategisk kunskap för att på bästa sätt integrera hållbarhetsfrågorna i organisationen.
Camilla Malmose, Head of Strategy & ESG/Nordic Leisure Travel Group : Kunna förstå ”the big picture” och se på vilket sätt vi kan påverka och bidra på bästa sätt. Insikt inom ESG. Förmåga att förstå och tolka data. Kreativt tänkande och förmåga att se möjligheter.
“Med ett större team har vi lyxen att ha människor med olika kompetenser i hållbarhetsgruppen”
Jonathan Blom, Kommunikationsrådgivare/Strawberry: Med ett större team har vi lyxen att ha människor med olika kompetenser i hållbarhetsgruppen. Vi har experter inom olika hållbarhetsområden som klimatberäkningar, hållbarhetscertifieringar blandat med erfarenheter från hotelldrift, sälj och tech.
Hur mäter ni att företaget är hållbart?
Annika Lignell, Business Development Manager & Sustainability Lead/TUI : Genom Science Based Targets initiative som validerat och godkänt företagets Emission reduction roadmap.
Fanny Sjödin, Hållbarhetschef/SkiStar : Vi har tydliga mål kopplade till vår hållbarhetsstrategi som vi följer upp både halvårsvis och årsvis. Med nya lagkrav som ska implementeras kommer mål och KPIer bli ännu tydligare.
Erika Backman, Sustainability Manager/SAS – Scandinavian Airlines System: Datainsamling inom ESG, bland annat Scope 1, 2 och 3.
Anders Fagernæs, Vice President Sustainability/Norwegian Air Shuttle : 1. CO2 intensitet, gram Co2 per passasjerkilometer 2. Avfall, gram engangsartikler per passasjer 3. Rapportering , CDP score.
“Externa konsulter gör en djupgående årlig genomgång av vårt hållbarhets-/ESG-arbete”
Johan Söör, VD/First Camp : Externa konsulter gör en djupgående årlig genomgång av vårt hållbarhets-/ESG-arbete på uppdrag av våra ägare, och dessutom har vi ett antal mål som är satta tillsammans med våra finansiärer. Sedan mäter vi en hel del områden internt, bl a olika nyckeltal kopplade till arbetsmiljö och medarbetare.
Sara Nordmark, Sustainbility Project Manager/Scandic Hotels: Scandic har ett långt arv av att driva hållbarhetsarbete inom besöksnäringen och började rapportera hållbarhetsdata redan 1996. Scandics strategin för en hållbar affär grundar sig på tre fokusområden: 1. MEET – Hälsa, mångfald och inkludering 2. EAT – Mat och dryck 3. SLEEP – Rum och interiör. En förutsättning för att uppnå målsättningarna inom respektive fokusområde är kontinuerliga förbättringar inom den löpande hotelldriften (Hållbar hotellverksamhet) och att vara en ansvarstagande samhällsaktör. Styrningens effektivitet utvärderas löpande genom resultatuppföljning av nyckeltal för respektive område.
Camilla Malmose, Head of Strategy & ESG/Nordic Leisure Travel Group : Vi mäter vårt klimatavtryck från alla våra affärsområden inom NLTG, (flygbolag, egna hotell, kontor) gällande CO2 avtryck, energikonsumtion och avfall.Vidare gör vi löpande uppföljning på hur vi ligger till på våra långsiktiga strategiska mål. Slutligen är vi igång med att få våra klimatmål SBTi (Science Based Targets) validerade.
Jonathan Blom, Kommunikationsrådgivare/Strawberry: Vi mäter hållbarhet i olika parametrar. Dels beräknar vi varje år våra CO2-utsläpp och utvärderar hur de ligger mot våra 2030-mål. Månadsvis mäter vi även energianvändning, vattenanvändning, avfall, matavfall, användning av textilier och kemikalier. För alla dessa parametrar har vi satt långsiktiga reduktionsmål.
När kommer ditt företag att nå nettonoll-utsläpp?
Annika Lignell, Business Development Manager & Sustainability Lead/TUI : Senast 2025.
Fanny Sjödin, Hållbarhetschef/SkiStar : Vi har just nu bara en plan att halvera vårt klimatavtryck fram till 2030. Vi kommer inom ett par år att ta fram en nettonoll strategi.
Erika Backman, Sustainability Manager/SAS – Scandinavian Airlines System: 2050 (i linje med IATA:s ambition)
Anders Fagernæs, Vice President Sustainability/Norwegian Air Shuttle : Målet er karbonnøytralitet i 2050.
“I takt med att camping blir en allt vanligare semesterform för många svenskar driver det i sig lägre totalutsläpp”
Johan Söör, VD/First Camp : Camping i sig är en mycket hållbar semesterform jämfört med de flesta alternativ. I takt med att camping blir en allt vanligare semesterform för många svenskar driver det i sig lägre totalutsläpp. Man behöver därför titta på frågan i ett bredare perspektiv.
Sara Nordmark, Sustainbility Project Manager/Scandic Hotels: Scandic har satt ett mål att minska våra utsläpp med 50 procent CO2e/m2 till år 2030 jämfört med basåret 2019 (scope 1 och 2). Med konkreta handlingsplaner för hur vi ska nå denna omställning. Vi vill ta ett större ansvar och ser därför över våra indirekta utsläpp för att även driva på en minskning.
Camilla Malmose, Head of Strategy & ESG/Nordic Leisure Travel Group : 2040 är planen att våra hotell och drift kommer nå netto noll utsläpp. 2050 är steget då hela NLTG når netto noll i och med att vårt flygbolag Sunclass Airlines kommer nå netto noll utsläpp.
Jonathan Blom, Kommunikationsrådgivare/Strawberry: Målet är att nå netto noll år 2030.
FN har 17 klimatmål, vilket är det viktigaste enligt dig?
Annika Lignell, Business Development Manager & Sustainability Lead/TUI : Mål 13 I Bekämpa klimatförändringarna.
Fanny Sjödin, Hållbarhetschef/SkiStar : 3, 8, 13, 15, 17
Erika Backman, Sustainability Manager/SAS – Scandinavian Airlines System: 2050 (i linje med IATA:s ambition)
Anders Fagernæs, Vice President Sustainability/Norwegian Air Shuttle :13, klimaendringer
Johan Söör, VD/First Camp : Av de 17 globala målen slår jag ett extra slag för nr 8, anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt. Som snabbväxande kedja med kollektivavtal, vilket merparten av landets campingar saknar, försöker vi bidra till hela branschens utveckling.
Sara Nordmark, Sustainbility Project Manager/Scandic Hotels: För att fortsätta driva positiv förändring i branschen är det viktigt att vi inser att vår verksamhet påverkar många delar av samhället, och vi kan därför inte enbart fokusera på ett mål. Vi arbetar aktivt med 11 av de 17 Globala målen: 3. Säkerställa hälsosamma liv och främja välbefinnande för alla i alla åldrar. 5. Uppnå jämställdhet mellan könen och ge kvinnor och flickor makt 6. Säkerställa tillgång till rent vatten och sanitet för alla. 7. Säkerställa tillgång till billig, pålitlig, hållbar och modern energi för alla 8. Främja varaktig, inkluderande och hållbar ekonomisk tillväxt, full sysselsättning och produktivt arbete för alla. 9. Bygga motståndskraftiga samhällen och främja fredlig och inkluderande samhällen för hållbar utveckling, ge alla tillgång till rättvisa för alla och bygga effektiva, ansvarsfulla och inkluderande institutioner på alla nivåer. 10. Minska ojämlikheten inom och mellan länder. 11. Gör städer och mänskliga bosättningar inkluderande, säkra, motståndskraftiga och hållbara. 12. Säkerställa hållbara konsumtions- och produktionsmönster. 13. Vidta brådskande åtgärder för att bekämpa klimatförändringarna och dess effekter. 17. Stärka de globala medlen för att genomföra hållbar utveckling, inklusive genom samarbete mellan länder.
Camilla Malmose, Head of Strategy & ESG/Nordic Leisure Travel Group : 5, 6, 8, 12,13, 15, 17 – men vi har ett extraordinärt fokus på nr 13, (Climate action)
Jonathan Blom, Kommunikationsrådgivare/Strawberry: Vi har inget enskilt mål som är viktigare än något annat.
Sverige som turistland är idag tvåa efter Finland när det gäller att nå FN:s klimatmål. Varför ska vi gå före övriga världen när vi redan är världsledande?
“Vi är förebilder vad gäller hållbarhet i världen och man kan inte vara nog långt fram”
Annika Lignell, Business Development Manager & Sustainability Lead/TUI : Vi är förebilder vad gäller hållbarhet i världen och man kan inte vara nog långt fram. Genom goda exempel kan vi inspirera andra länder i deras omställning.
Fanny Sjödin, Hållbarhetschef/SkiStar: Vi behöver driva och leda den gröna omställningen för att vara med i den gröna revolutionen och skapa de affärsmöjligheter och konkurrenskraft som är kopplat till detta. Sverige kan vara en stark vinnare om vi gör rätt saker. Därför är det viktigt att arbeta med frågorna framåt och se vinsten av de icke finansiella värdena.
Erika Backman, Sustainability Manager/SAS – Scandinavian Airlines System: Förhållandena i värden är ojämnt fördelade; en del lever i överflöd medan andra i fattigdom. Sverige är ett av de länder som kan göra mer. Dessutom att Sverige är högt upp att nå Agenda 2030-målen är något missvisande eftersom vi orsakar utsläpp i andra länder (import av varor som leder till utsläpp i produktionsländerna och transport) – detta är inte med i klimatpolitiken.
“…det er mer kul å gå først og vise vei”
Anders Fagernæs, Vice President Sustainability/Norwegian Air Shuttle : Fordi det er mer kul å gå først og vise vei.
Sara Nordmark, Sustainbility Project Manager/Scandic Hotels: Som den största hotellkedjan i Norden har Scandic möjligheter att driva transformation och inspirera till förändring i stor skala, för en bättre och mer hållbar morgondag.Hållbarhet är en naturlig del av det vi gör, varje dag, på varje hotell. För att fortsätta driva positiv förändring i branschen är det viktigt att vi lyckas engagera både medarbetare och gäster samt att vi säkerställer en hållbar hotelldrift och att vi är en ansvarsfull samhällsaktör.Vi gör inte detta för att vara ett eller två utan inser att vi har ett ansvar för vår planet och det människor vi berör. Genom att driva transformation och inspirera till förändring i stor skala, har vi alla möjlighet att framtidssäkra vår affär och bygga en bättre och mer hållbar morgondag.
Camilla Malmose, Head of Strategy & ESG/Nordic Leisure Travel Group : Både Sverige som nation och vi i den nordiska reseindustrin kan fungera som en bra inspirationskälla till andra runt om i världen hur man kan genomföra den gröna omställningen.
Jonathan Blom, Kommunikationsrådgivare/Strawberry: Sverige har historiskt varit ett land som drivits av innovation. Vi är ett relativt litet land men det gör också att vi har stor möjlighet att påverka. Det möjliggör också för fler arbetstillfällen samt ökad tillväxt och konkurrenskraft. Så även inom hållbarhetsarbete där vi tror att vi kan skapa nya jobb i den gröna omställningen.
Förklara gärna hur ni tänker när det gäller klimatkompensation. (Några anser att det bara är ett sätt att sminka grisen.)
Annika Lignell, Business Development Manager & Sustainability Lead/TUI : Då vi har mål som är godkända av SBTi är det reduktion som gäller för TUI, inte kompensation som vi hade tidigare.
Fanny Sjödin, Hållbarhetschef/SkiStar: Just nu tror vi på att skapa riktigt värde och göra förändringar där vi är. Vi arbetar med den skog och mark vi äger, och gör Co2 minskande åtgärder. Inte köpa oss klimatkompensation. Vi kanske får en annan strategi längre fram
Erika Backman, Sustainability Manager/SAS – Scandinavian Airlines System: Vi fasar ut detta och ökar istället SAF (sustainable aviation fuel)
Johan Söör, VD/First Camp : De allra flesta av våra resor sker med bil och vi går successivt över till en renodlad elbilsflotta.
Camilla Malmose, Head of Strategy & ESG/Nordic Leisure Travel Group : Vi har tidigare haft ett klimatkompensationsprogram. Men nu har vi valt att istället lägga våra resurser och kraft på att istället reducera våra utläpp genom att stötta och investera i företag som driver utveckling och innovation inom reseindustrins gröna transformation.
Jonathan Blom, Kommunikationsrådgivare/Strawberry: Vi har valt att inte klimatkompensera för våra utsläpp utan har istället startat en hållbarhetsfond för att på riktigt minska våra utsläpp. Syftet med fonden är att 1) investera i nya innovativa lösningar som kan implementeras på våra hotell och därmed minska klimatpåverkan och 2) avsätta ekonomiska medel till hotellen för att genomföra projekt inom hållbarhet, som till exempel nya ventilationssystem och solceller. Vi följer också Science Based Targets Initiative, vilket innebär att vi arbetar för en 90 procent minskning av våra egna utsläpp för att sedan nå netto-noll utsläpp med hjälp av carbon removals.
Vad kan Travel News göra för att belysa frågan om hållbarhet bättre?
Annika Lignell, Business Development Manager & Sustainability Lead/TUI : Berätta om vårt hållbarhetsarbete, berätta de små men goda historierna. Det behöver inte vara omvälvande planer att rapportera men belysa hotell som är certifierade, någons trädgård, guidernas elcyklar etc.
Fanny Sjödin, Hållbarhetschef/SkiStar: Lyfta upp frågan från olika aspekter. Påvisa svårigheterna i branschen, det vill säga resan. Ha artiklar som inspirerar och visar på innovation samt möjligheter. Positiva inslag för att skapa kraft och omställningsvilja.
Erika Backman, Sustainability Manager/SAS – Scandinavian Airlines System: n/a
“Jag är lite oroad över de allt högre rapporteringskrav som kommer inom hållbarhetsområdet”
Johan Söör, VD/First Camp : Jag är lite oroad över de allt högre rapporteringskrav som kommer inom hållbarhetsområdet, bland annat från EU. Men även den växande administrativa bördan som besöksnäringens miljöcertifering Green Key driver. De senaste kriterierna från Green Key på vad certifierade campingar ska göra omfattar 76 sidor och det är inte rimligt.
Camilla Malmose, Head of Strategy & ESG/Nordic Leisure Travel Group : Berätta ännu mer om det arbete som pågår gällande ny innovation och startups inom området.Belysa ännu mera vikten av politisk uppbackning inom hållbarhetsområdet, inte minst vikten av god tillgång på grön el.
Jonathan Blom, Kommunikationsrådgivare/Strawberry: Ha gärna med fler artiklar om vad resebranschen betyder för positiv lokal och nationell utveckling, det hade även varit intressant med fler analyser om hur Sverige som destination kan tänkas utvecklas.