Annons:

De ska utveckla vätgas för flyget – 2035 blir det take off

Swedavia har tillsammans med Airbus, Avinor, SAS och Vattenfall undertecknat en avsiktsförklaring om att gemensamt arbeta för att utveckla infrastruktur för vätgasflyg på flygplatser i Sverige och Norge, enligt ett pressmeddelande.

Målet för samarbetet är att genom en förstudie om vätgas ta fram ramverk och se över förutsättningarna för en möjlig utrullning av vätgasdrivet flyg i de båda länderna. Ramverket ska innefatta hela kedjan från produktion, transport, förvaring samt tankning av vätgas på kommersiella flygplatser. Redan idag pågår försök med vätgasdrivna flygplan och målet är en kommersialisering av större vätgasflygplan från år 2035.

– Vi på Swedavia är väldigt glada över att ingå i ett större partnerskap om vätgasens roll inom flyget. Detta partnerskap är ett stort i och viktigt steg mot ett fossilfritt flyg i Norden, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias VD och koncernchef i ett pressmeddelande.

Vätgasdrivna flygplan

Flytande vätgas kan tillverkas genom elektrolys av vatten, där elektrisk energi omvandlas till kemisk dito och lagras i energibäraren vätgas. Därtill kan flytande vätgas även tillverkas med förnyelsebara energikällor.

3 kommentarer

  1. Stockholmare: Och där försvann HeartAerospace ur chatten...
    • Travel News: Nej. de är kvar. Skaffa premium och läs min analys.
  2. Stockholmare: Min analys är att de inte kommer ha ett plan på marknaden 2028 och därmed förlorar mkt dyrbar tid att få ut sin produkt innan konkurrenter börjar lansera bättre produkter som inte baseras på tunga batterier. Ursprungsplanen (Pun intended) var väl att ES19 mer eller mindre skulle varit på marknaden nu? Nu krymper tiden de är ensamma att har en vettig produkt på marknaden till bara något år... Vi kan dra paralleller med misslyckande med "elväg". Det investerades miljardbelopp och byggdes pilotanläggningar men det eftersom det drog ut alldeles för mkt på tiden kom verkligheten ikapp och annan teknik blev standard.