Annons:

Premium

Snabbväxande bageri- och cafékedja tar sikte på krogbranschen

På bara några år har bageri- och cafékedjan Bröd & Salt öppnat 19 caféer och tar nu sikte på krogbranschen. Text: Janne Sundling

Bröd & Salt har än så länga bara satsat i Stockholm där de har 19 caféer. Här finns också deras eget bageri på Skeppsbrokajen i Gamla stan.

Men nu öppnar man en första butiken utanför Stockholm i Uppsala. 

– Vi har fått förfrågningar om att öppna i Göteborg och i Malmö. Men eftersom vi bakar dagsfärskt ligger Uppsala bättre till, säger marknadschefen Annelie Vest till Expressen.

Bröd & Salt får 20 caféer när de öppnar i centrala Uppsala.

Ägaren Michel Mourad startade företaget under surdegstrenden 2011.

Fabrique hade redan öppnat en rad butiker och Mourad såg en affärsmöjlighet. 

– Vid årsskiftet öppnar vi vår första restaurang och där kommer vi ha öl- och vinrättigheter. Det blir nästa steg i utvecklingen, säger marknadschefen Annelie Vest till Expressen.

– Vi öppnade allt fler ställen men ganska små enheter, då var det mest bröd och bullar. Nu har vi satsat mer på salladsbarer. Nu är de barerna större än bröd, skulle jag säga. Vi är större på lunch än på fika i dag, säger hon.

2019 omsatte koncernen strax under 106 miljoner kronor och gjorde ett resultat efter finansiella poster på 9,9 miljoner kronor. Omsättningen under coronaåret 2020 sjönk med över 30 miljoner kronor och landade på 74 miljoner kronor och en rörelsevinst på 648 000 kronor. 2021 steg omsättningen till strax över 115 miljoner kronor och ett resultat strax under 4 miljoner kronor. 

I år räknar man med intäkter på 200 miljoner kronor. 

Expressen har även varit i kontakt med Bröd & Salts ägare Michel Mourad, som avböjt intervju.