Svenska julmustens historia sträcker sig till början av 1900-talet då must lanserades som ett alkoholfritt alternativ till öl. Så småningom utvecklades musten till julmust som snabbt blev en favorit. 65 procent av konsumtionen sker just under julen.
– Den totala försäljningen i oktober brukar ligga på cirka två miljoner liter och ökar till drygt sju miljoner liter under november för att sedan gå upp rejält under julen, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.
Förra året drack svenskarna över 28,4 miljoner liter av Apotekarnes Julmust och i år beräknas den siffran stiga med cirka en miljon liter.
Cirka 98 procent av all julmust vi konsumerar tillverkas av samma läskessens, som AB Roberts fortfarande blandar till i sin fabrik i Örebro. Innehållet är lika hemligt som receptet på Coca-cola.
”Julstarten” betyder också att bokningarna av julborden tilltar.
Julborden omsätter tre miljarder kronor, en fjärdedel av hela restaurangbranschens omsättning i december. Efter två år av restriktioner som påverkat blir det första året sedan 2019 som vi kan en julbordnormalitet.
Ett normalår läggs tre miljarder kronor på att fem miljoner gäster äter julbord. I runt 75 procent är det arbetsgivaren som står för notan, enligt tidigare undersökningar.