Bromma flygplats är en evig följetong. Staden äger marken men sitter fast i ett avtal med statliga Swedavia som driver flygplatsen, och det löper ut först 2038. För en tidigare nedläggning än så krävs ett regeringsbeslut. Och det kommer åtminstone inte komma denna mandatperiod.
Den socialdemokratiska ledningen i Stockholms stad vill dock visa var de står i frågan. På onsdagen meddelade man att det kommer att säga upp avtalet med staten om flygplatsen under året, trots att det dröjer ytterligare 14 år innan de får ny kontroll över marken. Då är planen att flygplatsen ska vara avvecklad och marken återställd. Det innebär att aktiviteten på flygplatsen måste avvecklas ett par år innan dess, menar det rödgröna styret.
”Vi ser hur allt färre flyger från Bromma – inte minst affärsresenärerna. Efter pandemin har Arlanda fått tillbaka 85 procent av resenärerna medan Bromma bara fått tillbaka hälften. Det är en dåligt utnyttjad flygplats, som är en ekonomisk belastning för både staten och Stockholmarna”, säger finansborgarrådet Karin Wanngård (S).
Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) tycker att det är fel att säga upp Brommavtalet. Flygplatsen borde enligt honom utvecklas, inte avvecklas.
”Vänsterns miljonprogramsdrömmar för Bromma ligger enligt tidigare utredningar ett halvt sekel bort. På ett halvt sekel både hinner och bör Bromma flygplats i stället utvecklas till Europas ledande elflygplats”, säger Tamsons i en skriftlig kommentar till TT.
”Det finns många andra flygplatser där man kan jobba med att utveckla elflyg”, är MP:s Åsa Lindhagen svar på det.
BROMMA-AVTALET
Avtalet mellan Stockholm Stad och staten gäller perioden 1 januari 2008 till 31 december 2038. Uppsägning måste ske senast tre år före avtalstidens slut. Stockholms stads planer om att säga upp avtalet redan nu kommer att behandlas av kommunfullmäktige under året.
2 kommentarer