Stockholms handelskammare har gjort en granskning av hur Arlanda står sig i konkurrensen jämfört med de centrala flygplatserna i de nordiska grannländerna. Di har tagit del av den, och bilden är dyster.
Sveriges största flygplats intar en tredjeplacering efter Kastrup i Köpenhamn och Gardermoen i Oslo, mätt i antalet passagerare, även om det i den norska huvudstaden är inrikesresande som förklarar den norska placeringen.
Swedavia bekräftar att Arlanda har tappat stort gentemot inte minst Kastrup, som Hongkong 2018 och Los Angeles från 2020, och att det har uppstått ett ”gap på marknaden” både i öster- och västerled. För den som vill flyga till Japan eller Indien krävs ett byte.
En nordisk förstaplacering för Arlanda borde vara en självklarhet, anser Stockholms handelskammares vd.
– Sverige tappar position. Jag tror att det här kommer att inverka negativt på vår konkurrenskraft och tillväxt, säger Andreas Hatzigeorgiou.
Andreas Hatzigeorgious slutsats är att regeringen måste kraftsamla: Arlanda behöver betydligt mer än den extra landningsbana som har stått i centrum för debatten om flygplatsens expansion.
Han föreslår en ny Arlandaförhandling med kommuner, regioner och staten runt bordet, med målet att ta fram en bred palett av åtgärder där ett förstatligande av Arlandabanan är en av många möjliga åtgärder.