Annons:

SAS planerar nya långlinjer till Arlanda – men Kastrup är viktigare

SAS-chefen Anko van der Werff lovar nya långlinjer till Arlanda. Men storsatsningen på Kastrup kommer först, rapporterar SvD.

Det skandinaviska flygbolaget har som känt nya ägare. SAS-ledningen behöver följaktligen inte ta samma hänsyn till svenska och norska intressen som tidigare. Effekten av det märks redan nu.

– Ett av de problem SAS har haft är att vi spridit ut oss för mycket. Det är mycket mer logiskt att placera alla långlinjeplan här, säger Anko van der Werff.

SAS har tidigare plockat bort flera långlinjer från Arlanda, är snart på med nya ångrutter.

– Vi tittar på nya interkontinentala destinationer från Arlanda. Jag hoppas det blir under 2025, men det kan dröja in i 2026, säger Anko van der Werff till SvD.

Som vanligt får Arlanda drivs av statliga Swedavia  kritik av SAS vd som tycker att  frågan om flygplatsens utveckling har utretts och debatterats länge men några större beslut om framtiden har ännu inte kommit. Bland annat för att det bland politikerna finns olika syn på hur flygandet överlag ska hanteras.

– Jag hoppas att när politikerna tittar på flygplatserna i Oslo, Köpenhamn och på andra ställen i Europa, så ser de att de är mer moderna, mer utvecklade och mer effektiva än Arlanda. Det gäller även all infrastruktur runtomkring med järnväg och väg, säger Anko van der Werff.

En kommentar

  1. Erik Nilsson: Inga konstigheter i vad Anko säger alls. Intressant att se om fler väljer via CPH eller om mer trafik går via AMS eller CDG. Sedan ligger inte FRA/MUC alltför långt bort. ARN har definitivt sämst infrastruktur. I alla fall dyr och omständigt. Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

1 kommentar Öppna