Annons:

SAS övertag av BRA:s linjer får det regionala näringslivet att rasa

Beskedet i september att BRA lämnar Bromma för att bli underleverantör till SAS sågas av näringslivet ute i landet. Få förutsåg att antalet avgångar skulle störtdyka med mer än 20 procent, rapporterar Di. 

I Sundsvall resulterade turerna i att avgångarna till och från Stockholm försvinner helt under november och december. Efter årsskiftet minskar de med 22 procent.

– Det är klart att det här ställer till det för oss”, säger Anders Edholm, som är hållbarhets- och kommunikationsdirektör på skogskoncernen SCA som har sitt huvudkontor i staden sedan sju år.

Goda flygförbindelser var en faktor när SCA för sju år sedan valde att etablera sitt huvudkontor på orten, påpekar han. 

Gotlands flygplats.

– Det handlar faktiskt ytterst om att stärka konkurrenskraften och möjligheten för landsorten att attrahera företag”, säger han till Di.

Roger Hammarström, som är verksamhetschef på företagarföreningen Tillväxt Gotland, är oroad över flytten från Bromma till Arlanda, som han menar slår hårt mot näringslivet på ön. 

– Vi känner att vi kommer allt längre bort från Sverige, säger han till Di. 

Ett annat hårt slag utdelas mot Ronneby, som blir av med 30 procent av trafiken till Stockholm när resorna växlar över till Arlanda från Bromma. Under november och december har man inga Stockholmsturer alls. 

Läs även: De regionala flygplatserna vill ha mer statliga bidrag

Läs även: MP förbjuder Stockholms anställda att flyga inrikes

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna