Annons:

Premium

Regeringens flygutredare: Elflyget mest hållbart och klimatsmart

Elflyget kan bli det mest hållbara och klimatsmarta transportsättet av alla, menar Peter Norman, regeringens flygutredare. Hans utredning handlade om statens ansvar för beredskapsflyg och en utökning av antalet statliga flygplatser föreslogs. Men personligen tror han att elflyg kan bli det mest hållbara transportsättet av alla.

”Elflygplanet är mer klimatsmart än järnvägen, och framför allt än biltrafik”

 – Det står inte i utredningen, utan det är min personliga uppfattning. Om vi ska ha en ny rutt från A till B som kräver att man ska bygga tunnlar genom berg och bryta malm för att göra räls, jämfört med att åka elflygplan mellan två sträckor så hävdar jag att elflygplanet är mer klimatsmart än järnvägen, och framför allt än biltrafik, säger Peter Norman i en intervju med Dagens Arena.

SAS Heart Aerospace.

– Men det förutsätter också att den el som används produceras på ett hållbart sätt.

Fast han är återhållsam när det gäller hur stor del av flyget som elflyg kan ersätta.

– Jag skulle gissa att de kan gå i kommersiell drift tidigast 2028. Då kommer det vara ett komplement, och kan inte ta så många passagerare heller. Det man kan gissa sig till är att de kommer ha en räckvidd på 20-25 mil, till att börja med. Då lämpar de sig för korta sträckor, till exempel Stockholm-Gotland eller inom södra Sverige.

Peter Norman föreslår också en biobränslekommission, för att öka det politiska trycket att tillverka biobränslen i Sverige och Finland. Samma förslag lade han fram i Arlandautredningen, i juni 2022.

– Det kommer att bli väldigt dyrt om inte utbudet är stort. Det kan leda till höga biljettpriser för flyget och en icke önskvärd diskussion om konflikter mellan stad och land, och nord och syd.

– Finland och Sverige har enorma skogsarealer och ett väldigt effektivt professionellt skogsbruk, som gör länderna lämpliga för biobränsleproduktion.

Airbus elfygplan utvecklas för SAS.

Går det inte tillräckligt fort tänker du?

– Problemet, som jag ser det, är att det tar väldigt lång tid att bygga de storskaliga fabriker som krävs. Det betyder att det är bråttom. Vi bör komma igång med ett sådant arbete så snart som möjligt, för det kommer bli väldigt dyrt att importera de biobränslen vi behöver, säger han till Dagens Arena.

Under presskonferensen för flygplatsutredningen nämnde Peter Norman att den här kommissionen bör tillsättas trots att det finns utmaningar i både riksdagen och EU-parlamentet.

I dag får flygbolagen blanda ut sitt bränsle med upp till 50 procent biobränslen. Ändå tycks användningen av biobränslen vara liten. 

– Branschen själva har tagit fram en ambitiös målsättning om att 2030 vara fossilfri inrikes till 100 procent. Det är en bra och offensiv miljösatsning.

Behövs det hårdare styrning för att flyget ska bli klimatneutralt i tid?

– Det är helt avgörande för flygindustrin att bli hållbar. Det ena är att konsumenter inte kommer att vilja använda ett färdsätt som inte är fossilfritt och klimatsmart. Det andra är att det kommer vara väldigt svårt för politiken att backa upp ett fortskaffningsmedel som inte är fossilfritt, säger Peter Norman till Dagens Arena.