Trafikverkets ska verka för en grundläggande tillgänglighet och vid behov avtala om kollektivtrafik där det inte är kommersiellt lönsamt. Nu har myndigheten avslutat en utredning och kunnat konstatera att det är nödvändigt att flyglinjen Mora-Arlanda ska läggas till på listan över de inrikesrutter dom omfattas av allmän trafikplikt.
Att Mora läggs till ska också ge ”tillgänglighetseffekter” för Älvdalen och Malung-Sälen. På den senare finns en flygplats, men inte med reguljär trafik.
Upphandlingen för regelbunden flygtrafik på beslutade linjer beräknas att annonseras under hösten 2022.
Linjer med allmän trafikplikt från och med 2023
- Arvidsjaur – Arlanda
- Gällivare – Arlanda
- Hagfors – Arlanda
- Hemavan – Arlanda
- Lycksele – Arlanda
- Pajala – Luleå
- Sveg – Arlanda
- Torsby – Arlanda
- Vilhelmina – Arlanda
- Östersund – Umeå
- Kramfors – Arlanda
- Mora – Arlanda
Trafikverkets ska verka för en grundläggande tillgänglighet och vid behov avtala om kollektivtrafik där det inte är kommersiellt lönsamt. Nu har myndigheten avslutat en utredning och kunnat konstatera att det är nödvändigt att flyglinjen Mora-Arlanda ska läggas till på listan över de inrikesrutter dom omfattas av allmän trafikplikt.
Att Mora läggs till ska också ge ”tillgänglighetseffekter” för Älvdalen och Malung-Sälen. På den senare finns en flygplats, men inte med reguljär trafik.
Upphandlingen för regelbunden flygtrafik på beslutade linjer beräknas att annonseras under hösten 2022.
Linjer med allmän trafikplikt från och med 2023
- Arvidsjaur – Arlanda
- Gällivare – Arlanda
- Hagfors – Arlanda
- Hemavan – Arlanda
- Lycksele – Arlanda
- Pajala – Luleå
- Sveg – Arlanda
- Torsby – Arlanda
- Vilhelmina – Arlanda
- Östersund – Umeå
- Kramfors – Arlanda
- Mora – Arlanda