SAS övertag av inrikesnätet sker efter det strategiska samarbetsavtalet med Braathens Regional Airways AB (BRA). Sju BRA-flygplan kommer att trafikera SAS svenska inrikeslinjer, vilket möjliggör både fler destinationer och tätare frekvenser. Den 27 januari öppnar två helt nya rutter: mellan Arlanda och Kalmar samt mellan Arlanda och Halmstad. Nyligen lanserades också linjerna Arlanda – Sälen/Trysil och Ängelholm/Helsingborg – Sälen/Trysil, som båda trafikeras under vintersäsongen.
– Vi är glada att inleda det nya året med att stärka vårt inrikesutbud i Sverige, med Arlanda som bas. Vårt nya partnerskap med BRA kommer att göra det enklare för både inresande och utresande resenärer att välja bland ett brett spektrum av destinationer i Sverige. Vi ser fram emot att ytterligare bidra till ekonomisk tillväxt, och fortsätta spela en nyckelroll i att koppla samman Sverige med världen, säger Anko van der Werff, SAS vd och koncernchef i ett pressmeddelande.
För att framgångsrikt möta det ökade antalet passagerare har SAS och Swedavia tillsammans arbetat för att säkerställa att resan ska bli så effektiv som möjligt, både för dem vars resmål är Arlanda och för dem som ska vidare.
Samarbetet har fått mycket kritik eftersom SAS i praktiken får monopol på flygresor från Stockholm till södra Sverige. Högre priser och sämre tillgänglighet säger kritikerna. På Arlanda väntas det initialt även bli logistiska problem när passagerare måste ta en buss från gate till flygplanet.
Läs även: Buss från gate till planet – ny verklighet på Arlanda efter nyår
SAS arbetar just nu med att etablera ytterligare en lounge, belägen nära säkerhetskontrollen. Syftet är att ge resenärer tillgång till en lounge på kort gångavstånd, oavsett varifrån på Arlanda som flyget avgår. Dörrarna beräknas slå upp under första kvartalet 2025.
En kommentar