Annons:

Premium

LYGGs flygreseplattform vill bli räddaren i nöden för krisdrabbade regionala flygplatser

Sedan starten av flygreseplattformen LYGG 2020 har bolaget på kort tid upplevt ett stort intresse från regionala flygplatser i Sverige samt i norra och mellersta Europa där ett tiotal diskussioner om nya flygrutter pågår. Enligt LYGGs medgrundare och vd Roope Kekäläinen kan det räcka med bara några hundra affärsresenärer i månaden för att bolaget ska öppna en ny rutt.

”Det finns också en möjlighet att vi växer i en ännu snabbare takt och lyckas vi med det kan antalet nya rutter 2029 vara så högt som tresiffrigt”

– Vi har idag diskussioner om att öppna nya rutter med flera städer som till exempel Skellefteå, Borlänge, Sundsvall, Luleå, Esbjerg, Tammerfors och Lübeck. I norra Sverige och västra Danmark är intresset särskilt stort. Den höga efterfrågan har inte kommit som en överraskning, men den har stärkt vår uppfattning om att regionerna kämpar hårt för att behålla och utveckla sin infrastruktur. Behovet av direktförbindelser för affärsflyget är på många håll enormt”, betonar Kekäläinen i ett pressmeddelande.

LYGGs grundare: Roope Kekäläinen och Jari-Jussi Viinikkala.

Inrikesflyget är i kris efter pandemin, resande har gått ner mellan 30-50 procent beroende på vem du frågar. Värst drabbade är de regionala flygplatserna som ägs av kommuner och fristående aktörer. Den enda flygplats som ökat där är Skellefteå, alla andra har mindre trafik jämför med före pandemin. Men även Swedavias mindre flygplatser har det tufft. 

– Utvecklingen för inrikesflyget är bekymmersam då den i förlängningen kan leda till en varaktigt försämrad tillgänglighet. Ett starkt inrikesflyg är viktigt för människors möjligheter att mötas inom hela landet och att ta sig vidare ut i världen, både privat och i affärer, berättade Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef i ett pressmeddelande när majsiffrorna presenterades. 

LYGG tror sig kunna vända utvecklingen för inrikesflyget.

– Baserat på statistik och data är det möjligt för oss att definiera mellan vilka regioner vår konkurrenskraft är maximal. Vår konkurrensposition stärks också av att det inte finns några andra liknande förbindelser, vilket gör att vi kan spara tid på samtliga sträckor. Vi är dessutom en flygreseplattform som styrs av kundernas efterfrågan, vilket innebär att det är möjligt att öppna en ny rutt om efterfrågan är tillräckligt hög. Vi kartlägger efterfrågan och upphandlar tjänsten på marknadsmässiga villkor, säger Kekäläinen.

Kekäläinen bedömer att en stor del av de diskussioner som nu pågår kan leda till öppningar av nya rutter.

– Med vår nuvarande tillväxttakt kommer det förmodligen att finnas tiotals nya LYGG-rutter om fem år, men tillväxten måste vara hållbar. Det finns också en möjlighet att vi växer i en ännu snabbare takt och lyckas vi med det kan antalet nya rutter 2029 vara så högt som tresiffrigt, avslutar Roope Kekäläinen.

På nytt jobb