BRA, som ägs till 81 procent av Braganza och 19 procent av AMF, har haft en tuff resa de senaste tre åren. Under pandemin låg flygandet nere och koncernen tvingades till en första rekonstruktion. Men verkligheten visade sig för tuff:
# Inrikesflyget återgick inte till nivåerna före pandemin.
# Räntorna steg i en verksamhet som är lånefinansierad.
# Inflationen fick kostnadssidan att svälla.
# Den svaga kronan gjorde bränslet extra dyrt.
# Försenade flygplansleveranser gav extra kostnader.
Den 19 oktober 2023 gav Per G Braathen upp och ansökte om ännu en rekonstruktion. Uppdraget gick till advokat Nils Åberg vid advokatbyrån Carler, som är specialister på affärsjuridik och insolvensrätt, och han har jobbat snabbt samtidigt som driften hållits i gång:
– Vi fick positiva besked vid planförhandlingen för några veckor sedan och nu har den vunnit laga kraft. Den innehåller ett antal operativa åtgärder, bland annat omförhandling av serviceavtal, samarbetsavtal med Austrian för att optimera flottan i Sverige och avtal med finansiärerna om att hjälpa till så att kassaflödet kommer i gång.
Grunden i rekonstruktionen är ett ackord på 25 procent, där skulderna ska betalas i två omgångar senast inom sex månader. Fordringsägarna gick med på det sedan Nils Åberg bedömt att utdelningen vid en konkurs endast skulle bli drygt 10 procent.
Den statliga lönegarantin har bidragit till att likviditeten förbättrats under rekonstruktionen och för att få ytterligare fart på kassaflödet har finansiärerna lättat på sina krav en tid för att senare få kompensation enligt enskilda uppgörelser.
Sist men inte minst har staten genom Skatteverket gått med på ackordet till viss del. BRA hade före rekonstruktionen cirka 380 miljoner kronor i anståndsskulder. Efter uppgörelsen är 130 miljoner kvar att amorteras på fyra år.
Ägarna skjuter till 114 miljoner kronor i nytt kapital: Braganza satsar 92 och AMF 22 miljoner kronor.