”Amelia revolutionerar processen med informationssökning”
Vi som ogärna missar det välproducerade kanadensiska programmet ”Haverikommissionen” har många gånger sett hur styrman desperat bläddrar i en tjock pärm medan kaptenen kämpar med spaken och båda undrar varför det tutar och blinkar så förbannat.
Ibland hittar haveriutredarna brister i manualer eller informationen från tillverkare eller i uppdatering av och utbildning kring dessa. SAS Gottrörahaveri var ett exempel där den av besättningen okända nya autothrustfunktionen fick den fortfarande hela motorn att pumpa, vilket förvärrade situationen.
Med digitaliserade manualer är den tiden är förbi och en stor del av framgången kan det rätt okända Malmöföretaget Web Manual och dess huvudägare Martin Lidgard ta åt sig. Bolaget har funnits i drygt tio år och växer snabbt.
Flygbranschen är minutiös när det kommer till säkerhet och det kräver instruktioner och dokumentation i mängd. Så länge denna fanns på papper var ringpärmar nödvändiga för att kunna införa alla ändringar. Med digitalisering kunde uppdateringar ske snabbt och distribueras till alla berörda.
Att digitalisera, uppdatera och distribuera manualer och annan information som krävs för service och underhåll har Web Manual utvecklat till en framgångsrik affärsidé. Företaget har över 600 kunder i 75 länder och över 60 000 användare i flygbolagen, däribland jättar som Thai och KLM.
Att ha tillgång till aktuell digital information är bra, men det gäller fortfarande att hitta den i manualen genom att leta på rätt ställe, vilket i sin tur kräver en rimlig uppfattning om vari felet består. Det vill Web Manual lösa genom den molnbaserade tjänsten Amelia AI som ger sekundsnabba svar på pilotens frågor.
AI-baserat stöd är givetvis ovärderligt i en nödsituation, då piloten snabbt måste klara tre uppgifter: ta hand om flygläget, analysera felet och åtgärda det. Men sådana situationer är ju extremt ovanliga.
Mer frekvent och jordnära är flygplaneringen då piloten kan fråga AI-tjänsten: ”Finns det några restriktioner, säkerhetsmeddelanden, väderavvikelser eller andra störande faktorer för en flygning med en A320neo från Arlanda till Bergamo i dag?”
När svaret kommer kan följdfrågor ställas kring den eventuella tyska flygledarstrejken eller skitvädret över alperna. Flygplaneringen blir snabbare och säkrare och besättningen får tid med en extra stärkande espresso.
AI-tjänsten Amelia söker bara inom den tillåtna branschbaserade informationsmängden och jagar inte externa källor som kunna komma med mindre relevant eller felaktig information. Tjänsten rullas ut inom kort när Web Manual gör nästa uppdatering.
– Amelia revolutionerar processen med informationssökning, säger Web Manuals teknikchef Richard Sandström till sajten AIN och lovar fler AI-baserade tjänster under året.