Eurovision Song Contest startar den 7 maj och avslutas med den stora finalen i Malmö Arena den 11 maj. Eventet förväntas locka över 100 000 besökare och intresset att vara en del av musikfesten är stort runt om i världen. Men när det kommer till sponsorintäkter är det kalla handen från många företag.
SVT:s budget för Eurovision är 130 miljoner kronor netto. Men kalkylen förutsätter att intäkterna kommer in som förväntat – från den europeiska public service-organisationen EBU, från biljettförsäljning och från sponsring.
På den sista punkten finns det oroande signaler. Enligt vad Di erfar har Live Nation – som säljer de nationella sponsringspaketen på uppdrag av SVT – vittnat om att en lång rad välkända varumärken har sagt nej till att bli nationella sponsorer av Eurovision.
Ett bolag som har varit i dialog om nationellt sponsorkontrakt men som nyligen backade ur förhandlingarna är Ikea.
Även OLW, Pizza Hut, Bravo, Oatley, Telenor, Nordea och Samsung hör till de varumärken som av olika skäl har sagt nej.
30 miljoner kronor. Så mycket satsar Malmö stad när Eurovision Song Contest (ESC) arrangeras. Staden räknar dock med att tjäna mer än så på evenemanget, säger kommunstyrelsens ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) till Sveriges Radio.
– Vi arrangerade Eurovision för tio år sedan, och de beräkningar som gjordes då visade ungefär 185 miljoner kronor i turistekonomiska intäkter.
Enligt Travellinks statistik har antalet sökningar efter flyg till Köpenhamn ökat med 47 procent i jämförelse med ett år tidigare och till Malmö med hela 206 procent. Sökningarna efter hotell i Malmö har ökat med drygt 60 procent och de flesta hotellen i och omkring Malmö är redan fullbokade.
Fransmän och tyskar är de nationaliteter som toppar listorna över vilka som är mest intresserade av att besöka Eurovision. I alla fall om man utgår från vilka som söker efter flygresor till Malmö och Köpenhamn dessa dagar. Sökningarna från Frankrike har ökat med hela 205 procent jämfört med samma period förra året. Även i USA är intresset för Eurovision Song Contest stort enligt Travellinks statistik.
Det här är listan över nationaliteter som är extra sugna på att besöka Eurovision. Statistiken är baserad på antal sökningar gjorda från 1 september 2023 till 12 mars 2024 bland över 700 flygbolag som är kopplade till Travellinks sökmotor.
Frankrike
Tyskland
USA
Spanien
UK
Italien
Nederländerna
Schweiz
Österrike
Portugal