“Jag kommer att fira med lite bubbel och sedan blir det nog en klassisk fredagstaco-middag när helgen är här”
Grattis Tina Käll, du har blivit utsedd av reseindustrins branschorgan för sälj och marknad HSMAI till Årets Europeiska säljare vid en ceremoni i London. Hur känns det?
– Det känns verkligen superkul! Den här utmärkelsen är ett stort ögonblick för mig men också för Strawberry och är ett fint bevis på vår framgång kopplat till vårt säljarbete.
Hur ska du fira?
– Jag kommer att fira med lite bubbel och sedan blir det nog en klassisk fredagstaco-middag när helgen är här.
Hur mycket får du nu i höjd lön?
– Jag vet inte om jag får så mycket högre lön, kanske att jag får högre krav nu..
Varför vann du tror du?
– Jag tror dels att min framgång har legat i att jag känner stor passion för mina uppgifter. men sedan har jag också haft förmånen att ha otroliga ledare och kollegor omkring mig samt en säljledning som jobbar i framkant inom vår industri.
“Att en kund ber om rabatter är ju en del i säljarens vardag”
Hur blir man en bra säljare i reseindustrin?
– Generellt för alla säljare, oavsett bransch, så tror jag man presterar som bäst när man är sig själv. Jag tror även det är viktigt att man känner passion för det man säljer. Gillar man det man gör så sprider man energi omkring sig och det i sig tror jag hjälper till att göra en framgångsrik.
Tre grejer som en säljare ALDRIG ska göra?
– Jag vill vända på frågan och istället nämna en grej jag tycker att säljare alltid ska tänka på och det är att vara ödmjuk. Det vinner man mycket på i alla lägen.
Vad säger man när kunden vill pruta och ha rabatt?
– Att en kund ber om rabatter är ju en del i säljarens vardag. Steg 1 blir att kartlägga hur behovet ser ut och sedan vad det blir för rabatter (om det blir det) varierar från fall till fall.
Du har varit på Strawberry i 10 år, varför har du stannat så länge?
– Människorna, kulturen och värderingarna gör att man inte vill lämna. Strawberry som bolag tickar av allt som är viktigt för mig hos en arbetsgivare.
Reseindustrins största utmaning?
– Nuvarande världsläge och ekonomin.
Namn: Tina Käll
Titel: Corporate Sales Director
Familj: Sambo & hund
Bor: Stockholm
Senaste resa: London
Favoritnyckeltal: Pass
Favorithotell: Clarion Hotel Draken
Favoritkryssningsbolag: Hurtigruten
Flygbolag som jag åker helst med: Norwegian
Detta vet vi inte om dig: Har ett förordnande som borgerlig vigselförrättare. Vigt ett 30-tal par.