Grattis Katarina Romell, du vinner Svenska mötens hederpris. Hur känns det?
– Jag känner mig hedrad! Positivt överraskad och ödmjukt tacksam.
Vad tycker du om motiveringen: “en person som la grunden till Svenska Mötens tillväxtfas och även fört vår talan i Visita. En stark ledare med ödmjukhet, tydlighet och integritet. Bidrog till modernisering av styrelsearbetet inom Svenska Möten, där hon också var en av de första kvinnorna”?
– En fin motivering. Jag känner igen mig själv. Jag har ju alltid gillat att jobba i team. Så i styrelsearbetet är det så viktigt att man har människor omkring sig som man såväl blir utmanad av, att man själv är fri att utmana ,att vara modig, oberoende av andras tyckande och samtidigt så beroende av energin i gruppen. Så egentligen vill jag ju dela priset med alla jag mött i styrelser och ledningsgrupper.
Har juryn missat något?
– Jag tror att juryn var helt enig och jag kan ju inte uttala mig om vad andra ser hos mig. Helt och hållet styrelsens beslut och dom är ju mycket kompetenta allihopa!
Hur har du firat priset?
– Jag firar med vänner i helgen! På landet i Öregrund, hoppas på vårsol, första grillkvällen och god skumpa!
Många av Travel News 50 000 läsare vet vem du är, men inte alla. Berätta!
– Vem är jag……haha! Det är ju svårt att berätta om såvida du inte tänkt göra ett stort reportage:-). Just nu har jag precis blivit invald i Stockholm meeting selections styrelse. Jag hjälper till med nya Villa Foresta på Lidingö som blir fantastiskt. Och jag sitter i styrelsen för det danska fina bolaget DMC Nordic
Jag har en lång karriär i hotellnäringen och mötesindustrin. Har arbetat inom Scandic, Grand, Radisson och många fler, har varit ansvarig för mötesindustrin på Visit Sweden, suttit lääääänge i såväl Visitas som Svenska Mötens styrelser.
Men arbetet är ju bara en liten del av vem man är. Jag har alltid försökt att göra mitt bästa på jobbet. Det låter så tråkigt att tala om balans, men jag är övertygad om att man blir en mycket bättre ledare om man i alla fall sträver efter balans. Sedan kanske det är viktigt idag att prata om det imperfekta. Ett gäng imperfekta kan tillsammans bilda en perfekt grupp.
Om det nu ens finns något perfekt?
Reseindustrins största utmaning?
– Hotellindustrins största utmaning idag är troligtvis att se till att fortsätta jobba med att tala om hur fantastisk vår bransch är. Vi behöver välutbildade och engagerade medarbetare som älskar att ge service. Fortsättningsvis är det ju alltid en utmaning att skapa lönsamhet. Höga personalkostnader och råvarukostnader har under lång tid varit utmanande.
Namn: Katarina Romell
Titel: Hospitality consultant
Bor: Östermalm
Familj: Mina vuxna barn
Senaste resa: Yogaresa till Syros
Favorithotell: Costes Paris o Oriental Bangkok
Favoritfärjebolag: Viking Line, har ju jobbat där!
Favoritreseapp: Booking
Flygbolag som jag åker helst med: Sas, Emirates och Qatar
Favoritdestination: Bali och Mallorca
Min drömresa: Japan
Detta vet vi inte om dig: Jag älskar att flytta – det bor en nomad i mig!