Annons:

Premium

Hon är Årets säljare 2024 inom Strawberry

Lotta Pieplow är Årets säljare 2024 inom Strawberry. Här svarar hon på Travel News klassiska grattis-enkät. I intervjun berättar hon vad som krävs för att bli en bra säljare. Och förstås varför hon vann priset. - Jag har i alla år har levererat högre siffror än förväntat.

“Jag tänker ALDRIG att jag ska sälja, jag tänker alltid att jag vill lyssna på kunden, förstå exakt vad de vill uppnå och sedan hitta en lösning till dem och presentera ett förslag som de inte kan motstå:)”

Grattis Lotta Pieplow är Årets säljare 2024 inom Strawberry. Varför vann du? 

– Tusen tack, så himla kul! Vi vet ju alla att man inte uppnår detta ensam, jag har fantastiska kollegor och vi gör verkligen varandra bra!

Lotta Pieplow är Årets säljare 2024 inom Strawberry.

I min nominering lyftes min personlighet och mitt dedikerade engagemang i arbetet där jag har byggt upp ett stort nätverk under många år. Det resulterar i många, långa och goda relationer som ger ett fint säljresultat. Vilket jag är mycket stolt över!

Samt att jag i alla år har levererat högre siffror än förväntat år efter år. 

Hur känns det? 

– Fantastiskt!! Jag känner mig otroligt glad, tacksam och lite stolt! Det är stort!

Berätta om VK där du fick ta emot priset? 

– VK är vår, Strawberrys, stora vinterkonferens där cirka 4000 personer samlas. Kollegor, kunder och samarbetspartners. Det är två intensiva dygn fyllda med energi, mod och begeistring, precis som våra ledord säger. Vi får möjlighet att träffa alla samarbetspartners och höra mycket inspirerande föreläsningar från scen samt lite nyheter inom Strawberry och vi får även höra om härliga siffror från föregående år! Under kvällarna är det mingel och festligheter. Priset fick jag ta emot under vår årliga Award dinner! 

Några av Travel News 50 000 läsare vet vem du är, men inte riktigt alla. Berätta!

– En glad Limhamnstjej som är utbildad florist och trädgårdsarkitekt i grunden.

Har sambo och två fantastiska barn, Oscar och Linnea. Efter 10 års tid ”bytte jag bana” tack vare min före detta svåger som sa att jag skulle passa perfekt att jobba med event. När jag gjort det ett par år i hans bolag så blev jag erbjuden jobb på Clarion Malmö Live i deras preopening fas 2013.

Hur ska en bra säljare av hotell agera för att nå resultat? 

– Lyssna mer än man pratar. Jag tänker ALDRIG att jag ska sälja, jag tänker alltid att jag vill lyssna på kunden, förstå exakt vad de vill uppnå och sedan hitta en lösning till dem och presentera ett förslag som de inte kan motstå:). Jag tänker att jag hjälper kunderna att få till den upplevelsen de vill förmedla, så de får ut så mycket som möjligt av sin bokning, både lokalmässigt och upplevelsemässigt. I slutändan är det totalupplevelsen man minns, det är den som sätter sig i hjärtat inte vilken färg det är på konferens stolarna. 

Sen får man ju absolut inte glömma att jobba väldigt fokuserat och strukturerat och sätta upp en tydlig målbild för sig själv, men det tänker jag att alla säljare har i sitt DNA 🙂 

Vad ska en säljare INTE göra? 

– Det är väldigt viktigt  att inte glömma att lyssna på kunden. Om man bara pratar utan att förstå deras behov, är det svårt att skapa den bästa lösning.  

Du säljer möten, hur gör man detta på bästa sätt? 

– Jag fokuserar på att förstå kundens mål och vision för mötet och arbetar sedan för att skapa en skräddarsydd lösning som hjälper dem att uppnå detta. Det handlar om att skapa en stark relation och förstå kundens behov på djupet. 

Du piskar minst 200 säljare i din egen koncern. Hur känns det? 

– Nej, jag piskar inte någon. Jag är tacksam att  vara en del av ett så dedikerat och kompetent team. 

Hur mycket får du nu i löneförhöjning? 

– Haha, det har jag inte frågat än! Jag har det bra på Strawberry och de tar väl hand om mig och jag skulle inte kunna önska mig finare kollegor än vad jag har. Det är värt väldigt mycket!!! Mina kunder är också alldeles fantastiska!

Reseindustrins största utmaning? 

– Inflation, möten kan vara det första man drar in på om det blir tight ekonomiskt. Men jag måste säga att detta borde vara det sista man drar in på, för att samla kollegor och skapa gemenskap och trygghet tillsammans måste vara en av de viktigaste ”benen” för ett företags framgång. 

Lotta Pieplow i rött är Årets säljare 2024 inom Strawberry.

Namn: Lotta Pieplow 

Titel: Director of Meetings Öresundsregionen Strawberry 

Familj: Fantastiska föräldrar, syster, barn och sambo 

Bor: Villa på Limhamn 

Senaste resa: Österrike, St Anton för att hälsa på min son som säsongar där. 

Favoritnyckeltal: Ingen GOP utan TOPP

Favorithotell: Oj, den är svår, jag har ju väldigt många att välja mellan….meeen jag måste nog ändå säga Clarion Hotel Malmö Live, jag har varit med sedan byggtiden och det känns fortfarande som mitt andra hem eller som min lilla bebis 🙂 

Flygbolag som jag åker helst med: Norwegian såklart 

Palma Mallorca.

Favoritdestination: Palma, Mallorca ligger mig varmt om hjärtat. Jag önskar att Petter vill öppna ett hotell där snart!

Min drömresa: Maldiverna 

Detta vet vi inte om dig: Som yngsta florist i Sverige tog jag Gesäll och Mästarbrev med höga poäng! Jag har också varit en av få florister i Sverige som fick vara med och dekorera slottet vid Kung Carl Gustafs 50-årsdag.