– Vi levererar ett starkt resultat och ser positivt på marknadsutvecklingen framåt. Bokningsläget är stabilt och vi fortsätter investera i vår kommersiella plattform för att attrahera fler gäster och stärka lönsamheten, säger Jens Mathiesen, vd och koncernchef.


Viktiga händelser under perioden:
Strategiska satsningar: Scandic etablerade ett partnerskap med SAS och lanserade ett nytt lojalitetsprogram, Scandic Friends.
Expansion: Avtal tecknade för två nya Scandic Go-hotell i Helsingborg och Jönköping, ett nytt hotell i Stuttgart samt ett nytt hotell i Berlin efter kvartalets slut.
Ekonomi: Beslut om aktieåterköp på 300 miljoner kronor och en extra utdelning på 550 miljoner kronor.
Teknologisk utveckling: Implementering av Oracle OPERA Cloud och förberedelser för lansering av en ny app och webbplats innan sommaren.
Finansiell styrka: Förtidsbetalning av 631 miljoner kronor i uppskjuten moms och arbetsgivaravgifterNettoomsättning: 5 487 MSEK (5 410)
Organisk tillväxt: 1,5 procent
Genomsnittlig beläggningsgrad: 59,6 procent (57,9)
RevPAR: 762 SEK (734)
Justerat EBITDA: 544 MSEK (451)
Resultat per aktie (exkl. IFRS 16): 1,08 SEK (0,78)
Fritt kassaflöde: 521 MSEK (549)
Föreslagen utdelning: 2,60 SEK per aktie
Fakta Scandic Q4
Nettoomsättning: 5 487 MSEK (5 410)
Organisk tillväxt: 1,5 procent
Genomsnittlig beläggningsgrad: 59,6 procent (57,9)
RevPAR: 762 SEK (734)
Justerat EBITDA: 544 MSEK (451)
Resultat per aktie (exkl. IFRS 16): 1,08 SEK (0,78)
Fritt kassaflöde: 521 MSEK (549)
Föreslagen utdelning: 2,60 SEK per aktie