Business Sweden ägs till hälften av staten och till hälften av näringslivet. Det bildades 2013 genom en sammanslagning av Exportrådet och Invest in Sweden.
Det är en ovanlig organisationsform med både statliga och privata intäkter, som bland annat riskerar att leda till begränsad insyn och bristande konkurrensneutralitet. Riksrevisionen granskar nu om styrningen av Business Sweden är effektiv för att uppnå statens mål.
– Business Sweden är varken myndighet eller bolag, där ingen av ägarna har ett dominerande inflytande. Det har lett till en komplex styrning med stora utmaningar, säger riksrevisionsdirektör Claudia Gardberg Morner.
Business Sweden ska hjälpa svenska företag att öka sin globala försäljning, och internationella företag att investera och expandera i Sverige.
Business Sweden omsätter ungefär 800 miljoner kronor och har knappt 500 anställda. De leds av en styrelse där näringslivet och staten tillsätter lika många ledamöter var. Lite drygt 40 procent av intäkterna kommer från försäljning till privata företag. Insynen är mer begränsad än för en statlig myndighet, trots att organisationen mottar omfattande statliga medel för att utföra statliga uppdrag.
”Såväl organisationsformen som den statliga styrningen är unika då verksamheten varken är myndighet eller bolag. Den ovanliga verksamhetsformen, kombinationen av privat och offentligt finansierad verksamhet samt två ägare där ingen har det dominerande inflytandet har lett till en komplex styrning”, skriver Riksrevisionen enligt Dagens Juridik.
Organisationen som helhet och styrningen av den har hittills inte utvärderats. Enligt Riksrevisionen ska granskningen svara på om styrningen av Business Sweden är effektiv för att uppnå statens mål med verksamheten.