”Återöppningen i början av 2022 lyfte utgifterna för tjänster totalt och i synnerhet utgifterna för hotell och restauranger, som ökade med nära 24 procent jämfört med 2021”
Den totala utgiftsökningen i volym var -8,2 procent under de sista fyra veckorna av 2022, en avsevärd nedgång jämfört med förra året. Även med tanke på de stora prisökningarna 2022 sjönk den totala konsumtionen, med nominella utgifter 0,9 procent lägre än under motsvarande veckor 2021, konstaterar Swedbank.
Den verkliga matkonsumtionen fortsatte att sjunka i snabb takt på grund av av stigande matpriser. Under de fyra veckorna fram till årsskiftet var de verkliga utgifterna för mat och dryck 14,4 procent lägre än förra året. Julutgifterna gav ett litet uppsving men lyckades inte vända den nedåtgående trenden för matkonsumtionen.
Sett till 2022 som helhet rörde sig den sektoriella konsumtionen i olika riktningar när den svenska ekonomin övergick från pandemi till inflation. Återöppningen i början av 2022 lyfte utgifterna för tjänster totalt och i synnerhet utgifterna för hotell och restauranger, som ökade med nära 24 procent jämfört med 2021.
Samtidigt utvecklades konsumtionen av varaktiga varor mycket svagare, bland annat utgifterna för hemelektronik.