Annons:

Premium

Fortsatta förluster för Swedavia

Var femte passagerare är borta och fyra förlustår plågar Swedavia. Vd Jonas Abrahamsson vädjar till ägarna om att ta bort flygskatten för att inte skrämma bort flygbolagen. Av: Leif Holmkvist.

”Swedavias vd Jonas Abrahamsson, Sveriges högst betalde statlige tjänsteman, anslår en optimistisk ton”

Statliga Swedavias bokslutskommuniké för 2023 är ingen munter läsning. Visst ökade resande i fjol, visst ökade omsättningen och visst minskade förlusterna.

Men förändrade resvanor verkat ha bitit sig fast under pandemin. Jämfört med 2019 är passagerarvolymen knappt 80 procent, omsättningen 90 procent och rörelseresultatet 318 miljoner kronor i förlust där det var dubbelt så mycket i vinst före pandemin.

Jonas Abrahamsson Swedavia intervjuas av Travel News chefredaktör Viggo Cavling på Travel News Market 2022.

Men Swedavias vd Jonas Abrahamsson, Sveriges högst betalde statlige tjänsteman, anslår en optimistisk ton. Han pekar på att omsättningen ökade med 1,1 miljarder till 5,9 miljarder kronor och att kassaflödet från driften ökade från en halv till trekvarts miljard.

Han gläds åt att den nya säkerhetskontrollen fungerar och att Arlanda får fler butiker och krogar. Swedavias investeringar om ett par miljarder om året läggs i stort sett helt på Arlanda. Om en kommersiell storsatsning är klok i långa loppet när SAS nya ägare flyttar alltmer av verksamheten till Kastrup lär visa sig.

Jonas Abrahamsson tröstar sig med att Ryanair, Eurowings och Wizz Air växer och att Royal Jordanian startat på Arlanda. Men han varnar för att andra bolag skräms bort och vädjar till ägarna i regeringen:

– Det är hög tid att se över ett nationellt styrmedel som flygskatten, som är direkt konkurrenshämmande och hämmar flygets nödvändiga klimatomställning. Flygskatten begränsar bland annat möjligheterna att attrahera de interkontinentala direktlinjer som är nödvändiga för Sveriges tillgänglighet.