Annons:

Premium

BRA kan vara rekonstruerat i februari

Om borgenärerna skriver ner skulder och Per G Braathen petar in pengar är BRA ur rekonstruktionen om några månader. ”Jag har gott hopp om att lyckas”, säger rekonstruktören Nils Åberg. Av: Leif Holmkvist.

”Vi är många som hoppas att bolaget kan fortsätta”

BRA har haft en tuff resa de senaste tre åren. Under pandemin upphörde flygandet helt under en tid och koncernen tvingades till en rekonstruktion.

När verksamheten återupptogs hade bolaget ett antal faktorer emot sig:

# Inrikesflyget återgick inte till nivåerna före pandemin.

# Räntorna steg i en verksamhet som är lånefinansierad.

# Inflationen fick kostnadssidan att svälla.

# Den svaga kronan gjorde bränslet extra dyrt.

# Försenade flygplansleveranser gav extra kostnader.

Per G Braathen är BRA:s huvudägare.

Den 19 oktober kastade Per G Braathen in handduken och ansökte om rekonstruktion. Uppdraget gick till advokat Nils Åberg vid advokatbyrån Carler, som är specialister på affärsjuridik och insolvensrätt. Och han låter i dag optimistisk:

– Jag har mycket gott hopp om att rekonstruktionen ska lyckas. Ett antal viktiga milstolpar har redan uppnåtts.

Var i processen befinner ni er?

– Vi har gjort ett antal operativa åtgärder under rekonstruktionens gång, i huvudsak omförhandlat avtal med leverantörer. Vi har nu skickat ut en rekonstruktionsplan som vi hoppas få svar på före jul.

Vilka är de viktigaste delarna i den?

– Förutsättningarna för planen är en skuldnedskrivning och ett ägartillskott.

Och vad händer sedan?

– Vi hoppas kunna ha en planförhandling hos tingsrätten i januari. Om borgenärerna röstar för planen räknar jag med att rekonstruktionen kan vara stängd i februari. Det har varit min ambition att inte dra ut på tiden.

Vad talar för att ni lyckas?

– Det finns en stödjande inställning bland leverantörer och borgenärer. Vi är många som hoppas att bolaget kan fortsätta.