I år ska ”alla” plötsligt få pengar: elkunder, bilägare, särskilt norrlänningar, poliser, lärare, pensionärer, elbilsköpare, militären, dieselköpare, solcellsinnehavare och givetvis bönderna.
Nej förresten inte alla. Besöksnäringen får skrämmande lite i förhållande till sin storlek och betydelse för landet.
Vi har för mycket pengar i madrassen efter pandemin, som samtidigt stökade till världshandeln. Ökad efterfrågan, minskat utbud.
Det har länge varit för billigt att låna, samtidigt som kriget i Ukraina stryper handeln. Ökad efterfrågan, minskat utbud.
Och värst av allt, det är valår. Det är alltså ”den perfekta stormen” som kan blåsa på inflationsbrasan.
I det läget har väl regeringen bara en sak att göra – dra in köpkraft och hoppas att Riksbanken höjer räntan snabbt och resolut.
Seniorekonomen Klas Eklund, denne mästerlige pedagog, sade en gång om konjunktursvängningar: ”De har bara tre orsaker: Cykliska svängningar på grund av människans oförmåga att tänka långsiktigt, externa chocker och hemkokta misstag”.
Mänsklig korttänkthet eller externa chocker som pandemi och krig kan regeringen inte lastas för. Däremot kan de försöka undvika hemkokta misstag som att strössla pengar över i allmänhet välbeställda väljare.
I år ska ”alla” plötsligt få pengar: elkunder, bilägare, särskilt norrlänningar, poliser, lärare, pensionärer, elbilsköpare, militären, dieselköpare, solcellsinnehavare och givetvis bönderna.
Nej förresten inte alla. Besöksnäringen får skrämmande lite i förhållande till sin storlek och betydelse för landet.
Det är en bransch som har tagit mer stryk än alla andra under pandemin. Värst är omställningsstödet, som dåvarande finansministern Magdalena Andersson särskilt utpekade som avgörande för branschens överlevnad. Men det fungerade inte. Hotellägarna kan inte få Skatteverket att förstå att folk slutade bo på hotell när de inte fick resa. Regeringen borde för länge sedan ändrat reglerna så att stödet kommer ut innan fler hotell går i konkurs när de inte kan betala den under pandemin uppskjutna skatten.
Visit Sweden borde få större anslag för att marknadsföra Sverige. Våra grannländer satsar betydligt mer per capita på sina besöksbranscher när folk nu åter börjar resa.
Och finansminister Mikael Damberg pratade i dag om att sänkningen av arbetsgivaravgifterna ska slopas redan i mars 2023. Vilka krögare eller hotellägare vågar anställa om de vet att kostnaderna far i höjden om mindre än ett år?
Mikael Damberg späder i dag på budgeten med 35 miljarder. Visst behöver försvaret och polisen mer resurser, men alla de andra som ska gå och rösta i september?
Och visst, det går än så länge bra för Sverige. Men om pengarna bränner i kassakistan, vore det inte fel att sänka momsen för besöksbranschen.
Hårt arbetande entreprenörer är besöksbranschens ryggrad. De är ovana vid att stå med mössan i hand inför staten. Präglade av ett liv i servicebranschen är de snälla och trevliga figurer.
Jag kan inte bedöma om Visita varit för dåliga på att lobba för branschen. Men efter att ha följt den legendariske LRF-basen Bo Dockereds lobbying genom åren kan jag rekommendera ett studiebesök hos bönderna.
Leif Holmkvist