”2021 var det sammanlagda PR-värdet Visit Swedens kampanjer 930 miljoner kronor”
Startsträckan för en ny regering att sätta igång nya saker som får plats i budgeten det första året är extremt kort. Vem i regeringen som har det samlade ansvaret för besöksnäringens frågor är dessutom fortfarande oklart.
Fast regeringen slår ett slag för att öka andelen tjänster och ärenden som hanteras digitalt för att förenkla för företagens uppgiftslämnande och myndighetskontakter. Ett arbete som är igång, bland annat genom det projekt Tillväxtverket och Bolagsverket bedriver, i samarbete med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Det kallas Serverat och syftar till att förenkla för företagare inom främst restaurang och besöksnäringarna.
Serverat handlar om att standardisera, förenkla och digitalisera tillståndsgivningsprocesser i samarbete med kommuner. 2021 utvecklades en ny e-tjänst för ansökan om tillfälligt serveringstillstånd till allmänheten och e-tjänsten för anmälan av livsmedel.
Regeringen vill att fler kommuner ska ansluta sig till Serverat. I mars 2022 var antalet kommuner anslutna till Serverat bara 78, jämfört med 71 i maj 2021. Regeringen anser att de förändrade anslutningskraven för kommuner till Serverat skapar förutsättningar för fler kommuner att ansluta till Serverat.
År 2021 uppgick turismens exportvärde, alltså utländska turisters konsumtion i Sverige, till drygt 57 miljarder kronor, vilket kan jämföras med drygt 46 miljarder kronor 2020.
2021 var det sammanlagda PR-värdet Visit Swedens kampanjer 930 miljoner kronor, enligt beräkning av Mediabyrån. Det är en beräkning av vad publiciteten hade kostat om den hade bestått av köpt annonsutrymme. Uppdraget att marknadsföra Sverige mot inhemska besökare och den närliggande marknaden har resulterat i ett PR-värde om drygt 23,2 miljoner kronor.