”Rabatten omfattar 100 miljoner kronor per år från och med 2022. Rabatten ska ligga på 25 procent och slutligt beslut fattas senare under 2022”
Filmsatsningen är ett led i strategin för besöksnäringen. Filmare ska kunna få ett ”produktionsincitament” för filminspelningar i Sverige i form av en rabatt produktionerna. Stödet ska kunna gå både till film- och tv-inspelningar och göra ”Sverige mer attraktivt och konkurrenskraftigt för produktioner, såväl internationella som svenska”.
Det ger jobb i andra branscher, inte minst inom besöksnäringen, konstaterar regeringen i en rapport om vad de gjort eller tänker göra för besöksnäringen under 2022.
Rabatten omfattar 100 miljoner kronor per år från och med 2022. Rabatten ska ligga på 25 procent och slutligt beslut fattas senare under 2022.
Det stora målet i strategin är att Sverige ska gå före i utvecklingen och ha hållbarhet och innovation som en del av sitt varumärke.
”2030 är Sverige världens mest hållbara och attraktiva resmål byggt på innovation”, heter det. Och turismpolitiken kommer att redovisas särskilt årligen i budgetpropositionen.
De direkta insatserna för perioden 2021-2022 är på sammanlagt 210 miljoner kronor. Bland annat ska besöksnäringens statistikföring utvecklas under Tillväxtverket Portal.
Till satsningen hör också den på Svemester med marknadsföring av Sverige för inhemska målgrupper. Visit Sweden har regeringens uppdrag att marknadsföra Sverige som ett hållbart och innovativt besöksland för utländska besökare men uppdraget ska också omfatta inhemsk marknadsföring av Sverige.