”…förslaget kommer att gynna verkstäder, campingbranschen och besöksnäringen”
– Husbilsägare lägger ofta fler nätter per år än husvagnscampare så de är en väldigt viktig målgrupp. Det visade även vår lansering av First Camps unika husbilspass i våras när passen sålde slut på 24 timmar, fortsätter Johan Söör vd på First Camp.
Regeringen och Sverigedemokraterna är överens om att ta bort den så kallade ”malusen” för husbilar. Den infördes av den rödgröna regeringen 2018 och innebär en högre fordonsskatt för bensin- och dieseldrivna husbilar.
Den skattelättnad som regeringen nu föreslår bedöms uppgå till cirka 20.500 kronor om året för nyregistrerade husbilar, men många kör inte husbilen året runt och därför blir skatten runt 6.000–7.000 kronor lägre för en bil som är påställd i snitt 30 procent av året.
”Den här skatten träffar helt fel. Som konsument finns inget miljövänligare alternativ till att driva fordonet. Du kan inte välja en elektriskt driven husbil för det finns inga”, säger Thomas Morell, trafikpolitisk talesperson för Sverigedemokraterna till TT.
Morell säger att förslaget även kommer att gynna verkstäder, campingbranschen och besöksnäringen.
Förslaget bedöms kosta staten 90 miljoner per år och föreslås träda i kraft den 1 februari 2025.