I en ny rapport rankas de post-pandemiska transportsystemen och vilka som är bäst förberedd för att få invånare runt staden i framtiden.
När det handlar om de bästa kollektivtrafiksystemen, tar städer i Asien och Europa alla toppplatser.
Hongkong rankas först baserat på faktorer inklusive avstånd till kollektivtrafik, överkomliga priser, öppettider, trängsel och pendlingshastigheter, enligt en ny studie från Oliver Wyman Forum, en tankesmedja knuten till konsultföretaget med samma namn, och universitetet vid Kaliforniska Berkeley’s Institute of Transportation Studies.
Hongkongs transitjärnväg utmärker sig med låga priser, begränsade förseningar och serviceavbrott.
Zürich, Stockholm, Singapore och Helsingfors hamnar i övrigt bland de fem bästa städerna för kollektivtrafik, där Zürich stärks av sina investeringar i transporter och en avancerad översiktsplan.
Städer som Hongkong hjälper sina transitsystem när de gör ”användningen av individuell mobilitet mindre attraktiv”, säger Andreas Nienhaus, Oliver Wyman-partner som arbetade med rapporten till Bloomberg City Lab.
– De har antingen stora gröna zoner eller stora bilfria zoner, eller bara gör det väldigt dyrt att köra personbilar i stan. Och det här hjälper, säger han.
Hongkong och Singapore har också varit i framkant när det gäller att implementera ny teknik inom transport.
Skandinaviska städer – inklusive Oslo, Helsingfors och Stockholm – dominerar när det gäller miljömässig hållbarhet. Oslo har till exempel investerat i ett omfattande nätverk av laddningsstationer för elfordon. Precis som Hong Kong har staden många områden som inte tillåter bilar. Rapporten lyfter också fram Oslos multimodala nätverk som inkluderar park- och åkstationer, och tillåter cyklar på kollektivtrafik.
Dessutom rankar rapporten städers ”mobilitetsberedskap”, där San Francisco som toppar listan delvis för sitt elbilsladdningsnätverk.
Amerikanska städer klarade sig totalt sett sämre än stadsområden i andra länder på grund av deras överberoende av bilar.
– I USA finns den här ökade individualiseringen av mobilitet och detta passar uppenbarligen inte in i kollektivtrafiken, säger Nienhaus.
Användningen av kollektivtrafik i New York City är fortfarande ungefär hälften av nivåerna före pandemi. Stadstjänstemän försöker fortfarande att implementera en prissättningsplan för trängsel som skulle debitera vissa förare så mycket som 23 dollar för att komma in på Manhattan. Förutom trängselprissättning, cykeldelningsprogram och öppnande av gator för fotgängare kan städerna snabbt öka användningen av sina kollektivtrafiksystem, sa Nienhaus.
Av de 60 städer som Oliver Wyman och Berkeley utvärderade för kollektivtrafik, rankades stadscentra i Mellanöstern och Afrika lägst, med Johannesburg; Riyadh, Saudiarabien; Nairobi, Kenya; och Jeddah, Saudiarabien i botten.