”Minst 60 procent bör år 2030 resa kollektivt. Där föreslår vi en förhandling med A-train som driver Arlanda Express för att sänka priserna, med fler och längre tåg och tätare turer”
Fjärran från de problem som pågår just nu med köer till säkerhetskontrollerna handlade det i dag om Arlandas framtid. Peter Norman har haft fyra månader på sig att utreda den.
Men snabb förflyttning av flyg från Bromma till Arlanda förespråkar han inte.
– Då måste man förbereda för att utöka kapaciteten framöver. Då kan man påbörja arbetet för ny landningsbana. Det tar nästan 20 år, med tio år av prövning av miljötillstånd, och tio år att bygga
– Därför bör man börja processen nu. Innan spaden sätts i marken kan man sedan fatta slutligt beslut. Men börjar man nu sinkas inte processen, sa Peter Norman.
Om allt flyg samlas på Arlanda kommer dess särställning som nationellt flygnav förstärkas, både inrikes och utrikes flygtrafik.
– Flyget ska vara fossilfritt år 2045. Inrikesflyget ska vara det redan 2030 säger branschen. Där föreslår vi att Bromma från 2030 bara ska ha fossilfritt flyg. Bromma blir ett showroom för fossilfritt i fem år. För att stängas år 2035, förklarade Peter Norman.
Han vill att staten tillsätter en flygbränslekommission, med branschen, akademin och myndigheter. Som tar ställning till hur man ska uppnå
slutåret 2045. Och från 2030 bara fossilfritt på Bromma.
– Med en snabb avveckling på Bromma finns en risk att konkurrenssituationen försämras. De som flytttar dit måste få bra slottider. Det blir en tvåstegsprocess för att ta emot Brommaflyget.
”Bromma blir ett showroom för fossilfritt i fem år”
I uppdraget fanns att titta på en ”Brommafiering” av Arlanda.
– Då måste ledtiderna på Arlanda kortas ned. Tänk Ikea där det finns smitvägar i varuhusen. Resenärerna behöver komma snabbt in och snabbt ut, framförallt de som är dagsresenärer.
Och inte minst resorna till och från Arlanda måste förbättras.
– Fler behöver resa kollektivt. Minst 60 procent bör år 2030 resa kollektivt. Där föreslår vi en förhandling med A-train som driver Arlanda Express för att sänka priserna, med fler och längre tåg och tätare turer.
– Tillsätt en statlig Arlandaförhandlare som kan få kommunerna, myndigheter och branschen att samlas kring Arlanda. Kastrup varit bättre på det här. Landshövdingen i Stockholm bör leda en sådan förhandling, sa Peter Norman.
Att resa med bil till Arlanda, som de flesta gör i dag, kan få mindre miljöpåverkan med fler elbilar. Men trängseln på E4:an är ändå ett problem.
– Man kan tänka sig att sänka avgiften för att parkera på Arlanda
Järnvägen med Arlanda Express som tar 18 minuter är bästa alternativet och har bäst tillförlitlighet. Men är i dag för dyrt.
En nedstängning av Bromma först 2035 alltså. Men redan nu bör arbetet med platsens framtid ta fart.
– Det finns möjlighet att bygga 30 000 lägenheter Brommaområdet. Där vill vi se en grupp som förhandlar med Stockholms stad och staten. Den bör bland annat bedöma behovet och kostnader för saneringskostnaderna. Och vilken infrastruktur som behöver tillföras. Omedelbart påbörjas. Arbetet med en plan för Brommas framtid bör omedelbart inledas.
Normanutredningen ska nu gå ut på remiss till sista oktober. Syftet ska vara att skaffa en bred uppslutning bakom framtidsplanerna hos aktörerna, Stockholm och hela landet.