Annons:

Premium

​​En försiktig general på Scandic i Sverige

Det började med ett motell i Laxå för 60 år sedan. Idag är Scandic landets näst största hotellkedja med 89 enheter. Totalt finns 280 hotell i koncernen. Den högsta chefen i Sverige är Peter Jangbratt, han har varit med under stora delar av resan. Travel News åt frukost med honom på Haymarket by Scandic och försökte pressa fram stenhårda oneliners och roliga rubriker. Det slutade med orden: en försiktig general.

“Förr var mixen på Scandic 60 procent affärsresande och 40 procent semesterboende. Vi går mot 50–50, det är en utveckling som alla ser”

Vi ses på Haymarket by Scandic, ett av kedjans fem signaturhotell vid Hötorget i Stockholm. Länge var det ett varuhus i den stora fastigheten. På PUB köpte Vladimir Lenin 1917 en skräddarsydd kostym precis innan han åkte till Ryssland seklets början och sen åkte han till Ryssland och gjorde världens största land kommunistiskt. Samma plagg köpte Olof Palme 1986 bara någon dag innan han mördades några stenkast bort på Sveavägen.
Nu är det art deco-inredning i hotellentrén, restaurangen och baren till höger. Till vänster finns ett girly fik vid namn Greta döpt efter Sveriges största filmstjärna Greta Garbo. På hattavdelningen fick hon kontakt med ingenjören och finansakrobaten Ivar Kreuger. Han introducerade den unga skönheten till filmaren Mauritz Stiller som förvandlade butiksbiträdet till stjärna på vita duken. En filmprojektor till höger precis vid skjutdörrarna utgör ett band till denna epok. Miljön på hotellet är skapad av designfirman Koncept som även fixat Viking Grace och hotell Dagmars inredning

Haymarket by Scandic lobby med entré från Hötorget.

Peter Jangbratt sitter vid ett avskilt bord en trappa upp med utsikt över entrén. Vi börjar att prata om koncernens satsning i ekonomisegmentet, Scandic Go.
Den första enheten i Stockholm öppnade vid Upplandsgatan för några månader sedan. Snart kommer det en till vid Fridhemsplan. Lärdomarna hitintills är att man når en yngre målgrupp som tillbringar tiden på resan på stan när de inte sover. Alltså motsatsen till signaturhotellen som vill vara en destination där gästen köper både frukost och middag i hotellets restaurang. Allra bäst blir det förstås om de också hänger några timmar i hotellens spa.
Hur mycket billigare det är att bo på Scandic Go vill Peter Jangbratt inte precisera exakt.

– Som du vet har vi dynamisk prissättning. Det är efterfrågan och utbud som styr.

Scandic GO check-in.

Ett rakt besked från Jangbratt är att “ekonomisegmentet ska växa” inom Scandic. I Europa är 15 procent av den total hotellkapaciteten lågpris, i Sverige bara 5 procent. Hur många nya Scandic Go det blir de närmaste åren vill Jangbratt inte precisera.
Det är inte första gången Scandic gör ett försök med hotell i ekonomisegmentet. För drygt tio år sedan lanserades varumärket HTL med små rum och självservice där gästen gör det mesta själv vid in- och utcheckning. Något svar på varför satsningen lades i malpåse får jag inte. Scandic Go ska inte möta samma öde.

Men Scandics huvudsakliga hemvist är fortfarande mellansegmentet och “de många människornas” hotell. Citatet återfinns i Scandics koncernstrategi, men känns även igen från IKEAs grundare Ingvar Kamprads ord: ”att skapa en bättre vardag för de många människorna”.
Koncernen har som mål att växa med 1000–1500 rum varje år. Tillväxten ska ligga på 5 procent. Peter Jangbratt ser fortsatt stark tillväxt för hotellboendet. Förra året sålde han 6,6 miljoner övernattningar i sina 18 000 hotellrum.

– 2023 var vårt bästa år någonsin och våra prognoser för 2024 ser stabila ut.

Peter Jangbratt har varit med om flera stora kriser under sin tid på Scandic. Den största är förstås pandemin. 4 000 personer i Sverige varslades och fick gå hem. Många kom aldrig tillbaka. Det skapade en möjlighet för Scandic att nyanställa stort. Man förlorade förstås mycket värdefull kompetens, men i stället fick man större flexibilitet. De nyanställda fick nya titlar som tillät mer flexibla arbetsuppgifter. Jobbade man som “Service host” kunde man både städa hotellrum, stå i receptionen och servera frukost. Den titeln är nu avskaffad och Peter Jangbratt betonar att målet nu är att höja kompetensen på medarbetarna.

– Bytet av titlar är odramatiskt, det handlar om att vara flexibel. Anställs du som frukostvärdinna ska du även kunna arbeta på lunchen. Det ger högre anställningsgrad. Vi gör just nu ett stort kunskapslyft och förra året anställde vi 2 000 nya medarbetare som vi nu håller på att utbilda. De får lära sig allt från att bära tallrikar ergonomiskt rätt till affärsmannaskap.
Den stora vinsten med pandemin var att förändringsprocesserna gick fortare.

– En digitaliseringsresa som hade tagit tio år utan pandemin gick nu på två-tre. Idag är man mycket mer eftertänksam när det kommer till om man behöver ha ett fysiskt möte eller om man kan ta mötet digitalt.

Motorn i Scandic är affärsresandet. Ett stort skifte har skett efter pandemin. Många avrapporteringmöten som före pandemin skedde fysiskt sker i dag digitalt. När vi väl ses gör vi det rejält, ofta för ett större möte. Och många väljer att efter konferensen stanna i stan över helgen privat. Det kallas bleisure, business och leisure. Förr var mixen på Scandic 60 procent affärsresande och 40 procent semesterboende.

– Vi går mot 50–50, det är en utveckling som alla ser, säger Peter Jangbratt.
Någon större oro att kunderna i ett skifte ska välja mer sexiga hotell än ett standard hotellrum på Scandic verkar han inte se. Jag fiskar satsningar på fler signaturhotell, men får ytterst lite på kroken. Peter Jangbratt säger att man tittar på alla nya hotelletableringar i Sverige, både var det gäller övertag och nybyggnation, men att de ekonomiska ramarna för ett övertag är tuffa. Scandic är kända för sin stenhårda kostnadskontroll. Den sitter i väggarna precis som på IKEA.

Scandic Landvetter.

“Den svenska modellen innebär att man skriver hyresavtal på 15–25 år, men i praktiken är avtalen på livstid”

Ett affärsresande som ofta glöms bort är gästerna som har med sig en gul hjälm och blåljuspersonal. Under pandemin var dessa kunder Scandics räddning. Peter Jangbratt är stolt över att man inte stängde ett enda hotell under pandemin trots ytterst få gäster. Blåljuspersonal är en fortsatt stor kundgrupp efter pandemin. Förklaringen är gängkrigen som gör att polisen flyttar runt kapacitet i landet.
Just nu projekterar det statliga flygplatsbolaget Swedavia ett nytt hotellbygge ute på Arlanda. Huruvida Scandic är intresserad av att skriva ett operatörsavtal vill Peter Jangbratt varken bekräfta eller dementera.
Hyresavtalen med hotell och restauranger i Sverige skiljer sig från stora delar av övriga världen. Här finns besittningsskyddet som gör att operatören har rätt till en ersättning om hyresgästen kastas ut. Detta innebär också att en hotell- eller restaurangrörelse kan säljas för stora summor.
I stora delar av övriga världen skriver fastighetsägaren ett operatörsavtal som innebär att när avtalet löper ut kan man ta vilken ny operatör som helst utan större kostnader. Detta är förklaring till att internationella hotellkedjor som Marriott, Accor och Hilton lyser med sin frånvaro i Sverige. Att gå in på den svenska marknaden innebär större kostnader för dessa jättar. Den svenska modellen innebär att man skriver hyresavtal på 15–25 år, men i praktiken är avtalen på livstid.

– Besittningsskyddet är bra. Det skapar ett skydd och ger trygghet. Det är unikt för oss i Sverige och Norden. Vi på Scandic har superbra relationer med alla våra hyresvärdar. Vi har en tajt dialog, säger Peter Jangbratt.
En av Scandics stora hyresvärdar är Stena fastigheter som tillika är en av Scandics stora delägare genom Stena Sessan. En annan hyresvärd är Pandox som ägs av bland annat norska Eiendomsspar som också är en stor ägare i Scandic. I och med pandemin rasade Scandics börskurs från 79 kronor till 20 kronor, men de senaste månaderna har kursen sakta rört sig uppåt och är i skrivande stund på 61 kronor.

“Jag tog fram vår nuvarande logga 2003 för ett globalt plan”

Men för inte så länge sedan ägdes Scandic av den internationella hotellkedjan Hilton. Köpet skedde den 23 april 2001. Då var Peter Jangbratt marknadschef för Scandic. De brittiska ägarna var mycket imponerade av det då skandinaviska varumärket inom hospitality och planen var att introducera det globalt.

– Jag tog fram vår nuvarande logga 2003 för ett globalt plan, säger Peter Jangbratt stolt. Han fick resa runt i världen och berätta om företaget, bland annat i Singapore och Sydeuropa. Men av detta blev det inget av. Terrorattacken 2001 9/11 kom emellan och kylde tillfälligt ner reseindustrin.
Hilton valde 2007 att sälja till riskkapitalbolaget EQT. Då bestod bolaget av 132 hotell med sammanlagt 23 000 rum. I den vändan försvann Jangbratt ut ur företaget. Han och frun Annika, som också arbetade som F&B Manager på Scandics hotell Hasselbacken, hittade ett litet hotell med 32 rum i Sigtuna. De bestämde sig för att satsa på detta. Samma år slog finanskrisen till mot världen i hög grad och i Sverige i något mindre utsträckning. Jangbratt beskriver tiden, två och ett halvt år, som den roligaste i sitt yrkesliv, men också den tuffaste.

– Ett äldre par ville förvandla hotellet till seniorboende, men vi lyckades stoppa det. Det var naturligtvis utmanande att driva ett B&B, speciellt eftersom vi har fyra barn, men jag är stolt över det engagemang Annika och jag gav för att få det att gå runt.

Martin Creydt, Pandox, och Fredrik Utheim på ett event.

“När Fredrik Utheim hörde av sig och ville att Jangbratt skulle bli Sverigechef för den norska hotellkedjan Rica kunde Jangbratt inte stå emot”

Då och då ringde headhunters i telefon och försökte locka tillbaka Jangbratt till större uppdrag. När Fredrik Utheim hörde av sig och ville att Jangbratt skulle bli Sverigechef för den norska hotellkedjan Rica kunde Jangbratt inte stå emot. Utheim skulle bli koncernchef och behövde en man i Sverige att lita på.
Det slutade med att Ricas 72 hotell köptes upp av Scandic 2014. I köpet ingick Ricas enhet i den fastighet vi gör intervjun. Det var även platsen för Ricas svenska huvudkontor. Då med ingång från Kungsgatan mitt emot McDonalds. Redan då fanns planer på att förvandla en större del av huset till ett signaturhotell för Scandic.

Thomas Jakobsson på Visita drar siffror på Travel News Market.

Peter Jangbratt är förutom Sverigechef även styrelseledamot i Visita. Arbetsgivarorganisationen leds av vd Jonas Siljhammar och styrelseordförande Fredrik Reinfeldt. Den senare leder även Fotbollförbundets styrelse och i organisationen mullrar det i leden mot ordförande. Uppdraget som ledare för svensk fotboll ger Reinfeldt en heltidslön, men medlemmarna ute i landet vill se mer av sin ordförande som beskrivs som osynlig. Hur mycket Reinfeldt får betalt för att leda Visita är inte känt, men Jangbratt tycker att Reinfeldt liksom företrädaren Maud Olofsson sköter uppdraget utmärkt.
Undertecknad tycker då och då i arga ledare att Visita borde vara tuffare och ställa vassare krav på politiker, men det tycker inte Jangbratt.

– Jag tycker att det finns bra energi i våra frågor och att vi når fram till politikerna.

Scandic är sedan 2015 ett börsbolag. Det finns flera institutionella ägare som AMF Pension & Fonder, Handelsbanken Fonder och Norges Bank.

– Det viktigaste för mig och ledningen är att alla aktörer får viktig information exakt samtidigt.
Alla frågor om detta och vad ägarna vill och har för krav hänvisar Peter Jangbratt till Scandic danska koncernchef Jens Mathiesen. Detta gäller även frågor om Scandics expansion i Tyskland där man har stora hotell i bland annat Berlin och Hamburg.

Det går inte att skriva en stor artikel om Scandic utan att nämna största konkurrenten Strawberry som enligt sitt sätt att räkna är Sveriges största hotellbolag.
På många sätt är Petter Stordalens hotellbolag Scandics motsats. Scandic har tusentals ägare, Strawberry har en. Scandic har ett varumärke som sammanfattar allt, Strawberry har en flora, plus ett gäng fristående signaturhotell. Scandic äger inga hotellfastigheter, Stordalen har blivit miljardär på att äga sina.
Petter Stordalen kan inte öppna munnen utan att det kommer ut oneliners som “vårt nya bonusprogram är en större revolution än euron var för Europa”. Hur jag än letar i mitt anteckningsblock hittar jag inget vildare än att Jangbratt “aldrig blir riktigt nöjd och att det alltid finns utrymme för förbättring”.
Jag har tidigare skrivit att Petter Stordalen förkroppsligar tidsandan på 2000-talet. Ett bevis på detta är att han direkt efter signering av ett nytt hotellbygge börjar fungera på vad han ska ha på sig på öppningen. Tidens melodi är fåfänga på gott och ont.
På Petter Stordalens hotell hänger svindyr samtidskonst på väggarna inköpt av konstexperten Sune Nordgren. På Scandics nyöppnade hotell sitter betydligt billigare fotografier från Young Art. Men trots visst snålvatten är Scandic ett tryggt varumärke.
Få ekonominissar ifrågasätter en reseräkning som innehåller en vistelse på Scandic. Alla i Sverige vet att Scandic innebär en skön säng att sova i. Och att den står i rum med rejäla mörkläggningsgardiner, schysst luft och utan störande ljud från gatan. När det kommer till operation är Scandic ett tryggt val. Att detta enorma skepp leds av en försiktig general är fullkomligt logiskt

Fakta Scandic