Annons:

Premium

Strömstad fick krisstöd för att återstarta reseindustrin

Gränshandelsmecka och EU:s yttre gräns. Men när pandemin slog mot Strömstad uteblev de lukrativa norrmännen och ekonomin föll handlöst. Som enda kommun i Sverige fick därför Strömstad akut stöd för att jobba med omställning och utveckling.

Strömstad på Västkusten, alldeles intill norska gränsen, utgjorde en sorts ”ground zero” för den svenska turistekonomins pandemikris. På kort tid tappade kommunen nästan all gränshandel och merparten av all internationell turism (se statistik intill).

För att överleva och ställa om fick kommunen bidrag från Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen för att sätta upp en utvecklingsarena, med syfte att jobba operativt och strategiskt med det lokala, regionala och nationella näringslivet i både Sverige och Norge.

Anja Sonerud är projektledare för Utvecklingsarena Strömstad:

– Vi var den enda kommunen som fick den här möjligheten att jobba med omställning och utveckling. Men då ska man komma ihåg att vi var i ett akut läge, där gränshandeln tappade upp till 95 procent, berättar hon.

Ett tufft men nödvändigt arbete – som samtidigt gjorde att Strömstad lyckades diversifiera sin ekonomi och rikta sig mot andra turistgrupper och besökare än de tidigare så dominerande norrmännen.

– Vi gjorde en stor offensiv tillsammans med näringslivet för att marknadsföra Strömstad mot den svenska marknaden, och det har slagit väldigt väl ut. Det betydde jättemycket för oss i sommar, med många nya besökare, säger Anja Sonerud.

Under perioder av återöppning efter pandemin har Strömstad också sett en tillströmning av besökare till Strömstad från andra delar av Europa än enbart Norge. Här har man marknadsfört sig extra mycket kring det faktum att Strömstad huserar Sveriges enda marina nationalpark – Kosterhavet.

– Det är något vi har tittat på i Strömstad och diskuterat över tid, men eftersom det har varit ett så stort inflöde av norrmän har vi inte prioriterat upp det tidigare. Så det här är ett stort och viktigt steg för Strömstad, säger Anja Sonerud.

Utvecklingsarena Strömstad har identifierat fem styrkeområden, som kommunen ska titta närmare på för att utveckla sitt besöks- och affärserbjudande. Ryggraden ligger i handel, särskilt gränshandel, samt Strömstad som hållbar destination. Dessutom tittar kommunen närmare på det marina området, den gröna logistiken och det faktum att orten utgör EU:s yttre gräns.

Kopplat till enskilda styrkeområden, såsom ”den hållbara destinationen”, har Strömstad dessutom hittat synergier för att fläta samman olika styrkeområden och skapa fler besökssäsonger. Bland annat vill man utveckla kunskapsturism som nytt område kopplat till det maritima.

Som togs upp i en tidigare artikel införde havsnationen Malta – som i ännu större utsträckning än Strömstad är beroende av turism för sin överlevnad – hotell- och restaurangvouchers för turister som valde att semestra där.

Är vouchers något som Strömstad har diskuterat?

– Nej. För statsstödsreglerna kommer att säga att vi inte kan gå in och finansiera individer. Vi jobbar ju inte så i svenskt system att vi går in och ger subventioner till privatpersoner, säger Richard Holm, näringslivsansvarig vid Strömstads kommun.

Även som det ges till en hel sektor?

– Vi har inte diskuterat det, säger Anja Sonerud.

STATISTIK GÄSTNÄTTER STRÖMSTAD

Hotell, stugbyar, vandrarhem:

Strömstad20192020utv. (%)
Totalt antal gästnätter202 597108 551-46,4
…varav utländska108 14719 567-81,9
NationalitetAntal gästnätter 2020utv. (abs.)utv. (%)
Sverige88 984-5 466-5,8
Danmark1 415-184-11,5
Norge14 524-83 179-85,1
Tyskland379-731-65,9
Storbritannien2 189-3 313-60,2

Camping:

Strömstad20192020utv. (%)
Totalt antal gästnätter641 498274 253-57,2
…varav utländska 447 96549 531-88,9
NationalitetAntal gästnätter 2020utv. (abs.)utv. (%)
Sverige224 72231 18916,1
Danmark447-2 058-82,2
Norge44 446-376 077-89,4
Tyskland3 387-11 717-77,6
Nederländerna278-3 441-92,5

Källa: Strömstads kommun

JOAKIM RÅDSTRÖM

Frilansjournalist