SE DEN NYA SMITVÄGEN PÅ ARLANDA PÅ TRAVEL NEWS INSTAGRAM.
Dörren till smitvägen är för det mesta stängd, men det är inte förbjudet att trycka på knappen till höger om dörren och gå in.
Travel News bad Charlotte Ljunggren, försäljnings- och marknadschef på Swedavia att kommentera de två nya smitvägarna.
– Det heter passagen och man ska välja den andra mitt i taxfree-butik. Den första passagen är för vår personal som ska transportera varor och sopor. Vi vill att alla ska få uppleva vår nya taxfree-butik.
Men det är inte förbjudet att ta den första smitvägen.
Detta bekräftas av Arlandas flygplatschef Karl Eklund:
– Du vet precis som jag att alla stressade pendlare kommer att ta den första passagen.

Men även han hoppas att Arlandas resenärer ska ta den andra passagen och följaktligen köpa något i den dyra butiken. Vid resor inom EU är inga varor i butiken skattefria. Många varor i butiken är betydligt dyrare än i resten av Sverige, det samma gäller restaurangpriserna som är de högsta landet.
Det statliga flygplatsbolaget Swedavia kämpar nämligen med sin ekonomi. Efter många förlustår gjorde bolaget 2024 en liten vinst på 9 Mkr. Det är några promille på en omsättning på 6,4 miljarder. Pengarna räcker till tre årslöner till Swedavias vd Jonas Abrahamsson, vilket Travel News analytiker Leif Holmkvist påpekade i analys förra veckan.
Bakom denna strid om smitvägarna döljer sig en större konflikt, nämligen vad som är det statliga flygplatsbolaget Swedavias uppdrag: dra in pengar till statskassan eller vara en effektiv transportnod i Sverige.

SAS:s public affairs-chef Rikard Steinholtz berättar för Travel News att flygbolaget har uppvaktat tjänstemännen på infrastrukturdepartementet och regeringens ständige Arlandautredare Peter Norman med krav på en ändring av direktiven.
Men ännu är dessa önskningar fruktlösa. Ekonomisk vinst är viktigaste än en effektiv flygplats.
Infrastrukturminister Andreas Carlson har tidigare betonat vikten av att utveckla Arlanda för att stärka Sveriges internationella konkurrenskraft och förbättra passagerarupplevelsen. Detta är alltså ord. Att hålla den nya smitvägen på Arlanda hemlig är handling.