”De utländska gästerna stannade i genomsnitt 2,1 nätter, medan de svenska checkade ut efter 1,7 nätter”
Affärsresandet ökar och var i februari lika stort som det privata, en miljon rum bokades av vardera kategorin. Men det är de utländska besökarna som räddar hotellen från minussiffror jämfört med föregående år.
Stockholm är ett bra exempel:
I februari ökade antalet sålda gästnätter med 6 procent till 607 000. Men de svenska gästerna var lika många som i februari i fjol, 372 000 gästnätter.
Däremot ökade de utländska besökarna med 18 procent till 235 000 gästnätter. Tyskarna ökade med 20 procent och britterna med 13 procent, medan amerikanerna minskade med 3 procent.
Hotellen i Stockholm sålde rum för 579 miljoner kronor i februari. Det genomsnittliga rumspriset låg på 1 450 kronor, en ökning med nästa hundralappen från i fjol, och RevPAR landade på 854 kronor, en ökning med 73 kronor.
193 hotell eller motsvarande med 48 100 bäddar finns med i Visitorys statistik över huvudstaden. De utländska gästerna stannade i genomsnitt 2,1 nätter, medan de svenska checkade ut efter 1,7 nätter.
I Göteborg gick det ännu bättre i februari. Där ökade antalet gästnätter med 21 procent, lyft av den utländska ökningen med 33 procent. Försäljningen inbringade 260 miljoner kronor och RevPAR landade på 805 kronor.