“Det märkliga är alltså att den svenska staten subventionerar svenskars resor till den danska flygplatsen Kastrup men ger inget stöd till Stockholms järnvägsanslutning till Arlanda”
Man kan fråga sig varför det kostar 161 kronor att ta tåget från Malmö C till Kastrup när det kostar 340 kronor att ta Arlanda Express från Stockholm C till Arlanda. Man ska då komma ihåg att resan till Kastrup går via den spektakulära Öresundsförbindelsen. Den förbindelsen är så spektakulär att den pryder våra 500-kronors-sedlar. Arlanda-banan hittar men inte ens på en sedel av lägsta valör…
Arlandabanan byggdes av ett privat konsortium och skulle betalas av sina användare. Öresundsbron byggdes inte privat men tanken var att också den skulle betalas av sina brukare. Borde det då inte vara mycket dyrare att åka Malmö – Kastrup? Svaret är ja. Men nu blev det inte så även om tanken var den. 1999, ett år innan bron skulle vara klar, meddelade SJ att det skulle bli för dyrt att köra tåg på bron. Så det tänkte man inte göra meddelades från SJ. Lätt panik utbröt.
Lösningen blev att Skånetrafiken (”Skånes motsvarighet till SL”) meddelade att man var beredd att stå för den svenska sidans trafik om vissa villkor var uppfyllda. Villkoren inbegrep diverse upprustningar av järnvägar i Sydsverige och att det inte skulle vara någon särskild infrastrukturavgift för persontågen på bron, vanlig svensk banavgift skulle det vara. Så har det blivit. Det betyder att ett vanligt Öresundståg betalar ungefär 100 kronor för att åka på den svenska delen av Öresundsbron. Det är en liknande lösning på den danska delen. Skillnaden mellan vad den svenska tågtrafiken ska betala och vad man betalar för avgifter går över Trafikverkets driftbudget. För info kan nämnas att ett godståg betalar drygt 3 000 kronor för den svenska delen och ca 4 500 svenska kronor för den danska delen. Godstågen får alltså inte den hjälp Öresundstågen får.
Det märkliga är alltså att den svenska staten subventionerar svenskars resor till den danska flygplatsen Kastrup men ger inget stöd till Stockholms järnvägsanslutning till Arlanda. Det är svårt att förstå anledningen till detta. Det verkar bero det på att Arlanda-banan kanske är den enda järnvägssnutt i hela Sverige där man med biljettpriser kan finansiera infrastrukturen. Då vill man göra det. Det normala är annars att tågen betalar 10-20 procent (beroende på hur man räknar) av kostnaderna för infrastrukturen. På Öresundsbron betalar man mycket mindre än så. Det sticker i ögonen att det ska vara dubbelt så dyrt att ta tåget till Sveriges största flygplats än vad det är att ta tåget från Malmö och åka över bron till Danmarks största flygplats.
Också de planer man har för att förbinda Landvetter (ca ¼ av Arlanda storlek) med Göteborg innebär av allt att döma inget annat än vanliga banavgifter.
Varför ska Arlandas tågresenärer straffas? Det rimliga vore väl att man skapade en lösning lik den på Öresund. Vanliga banavgifter på Arlandabanan. Mellanskillnaden tas via Trafikverkets årliga budget.