Möjligen ser vi direkt en effekt av att Miljöpartiet lämnat regeringen. För nu är S och M båda beredda att komma överens om att stänga Bromma – men bara om Arlanda utvecklas.
M-ledaren Ulf Kristersson gav i Dagens Industri i dag en invit till en uppgörelse med S om både Bromma/Arlanda och kortade tider för tillstånds- och miljöprövningar.
Och nye näringsministern Karl-Petter Thorwaldsson gav direkt ett positivt svar:
– Kan vi hitta en överenskommelse mellan Socialdemokraterna och Moderaterna om de här stora frågorna som han tar upp i artikeln, då vore det väldigt viktigt för vårt näringsliv, säger han till DI.
– Jag kan också berätta för Dagens industri att jag även har fått okej från regeringen att säga ja till att gå in i förhandling om de här sakfrågorna, säger Karl-Petter Thorwaldsson.
Näringsministern säger att det är hans ”absoluta målsättning” att få en överenskommelse i båda frågorna före valet i september nästa år.
– Det här är frågor som har varit i debatten i många, många år. Tänk om vi kunde hitta lösningar här i närtid, det vore ju fantastiskt för den här gröna omställningen och alla tillståndsprocesser. Då skulle det här gå mycket, mycket smidigare, säger han.
I S-MP-regeringen fanns gemensamma åsikter kring att stänga Bromma. Men inte samma enighet kring att utveckla Arlanda med ytterligare en bana.
De två frågorna som S och M nu ska förhandla om går också i varandra. En utbyggnad på Arlanda innebär i dag en lång process för tillstånds- och miljöprövningarna. Kortas den kan omställningen från Bromma till Arlanda också gå snabbare.
Fler partier kan också tänkas ansluta sig. Så här skrev till exempel Centerpartiets gruppledare i Stockholms stad tidigare under hösten på twitter:
”Lägg ner Bromma, flytta flygtrafiken till Arlanda och köp ut Arlandabanan så att människor har råd att åka. Då klår Arlanda Brommas tillgänglighet alla gånger. Och vi kan stadsutveckla i Stockholm, Solna och Sundbyberg”.