Annons:

Premium

Reinfeldt – en mästare i breddning

Som partiledare svarade Fredrik Reinfeldt för den mest effektiva breddning av ett politiskt varumärke som ägt rum i modern tid. Moderaterna blev ”det nya arbetarpartiet” och hittade helt nya väljargrupper och fick rekordsiffror på över 30 procent. Men vad vill han göra med Visita? Text: Janne Sundling

”Öppna era hjärtan” stod Fredrik Reinfeldt och sa på Norrmalmstorg i augusti 2014. Flyktingmottagandet ökade hela tiden. Och Sverige skulle stå för ett generöst flyktingmottande, sa Reinfeldt, vilket inte välkomnades av alla moderater.

Valresultatet på 23,3 procent några veckor senare var inget dåligt M-resultat ett ”normalår”, men ingen Reinfeldtnivå och han förklarade att han skulle avgå redan på valnatten.

Nu tyder allt på att han tar över som ordförande i Visita, efter sin gamla allianskompis Maud Olofsson. De två var något av den politiska brygga som gjorde alliansen möjlig, de var alliansbyggarna, har inte minst Reinfeldt själv betonat.

Alliansbyggandet i Visita ser däremot radikalt annorlunda ut. När tidigare finansborgarrådet Mats Hulth (S) i Stockholm, tog över som vd för dåvarande SHR, Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, ville han ha en ledning som bestod av en av varje. Ulf Adelsohn, tidigare partiledare (M), blev ordförande.

Det var en ledning som kunde täcka upp båda flankerna, Hulth pratade med sina gamla kompisar, Adelsohn med sina.

De verkade ihop i drygt tio år, och fick bland annat igenom sänkt restaurangmoms och hårdare interna krav som bidrog till att göra svarta eller grå affärer i branschen vita, eller åtminstone vitare.

Claes Bjerkne, som blev ordförande 2010, var en branschman, men hade vant sig vid att hantera den politiska miljön när han byggde upp Göteborg & Co, ivrigt påhejad av Göteborgs starke man Göran Johansson (S). Ny vd blev Eva Östling med kopplingar till M-leden.

Maud Olofsson tillträdde 2014, när hon redan lämnat som partiledare. Under hennes tid har man i stället fått en branschperson, Jonas Siljhammar, som vd för Visita. 

Fast ett problem var att hon som näringsminister hade bidragit till Vattenfalls uppenbart missbedömda köp av nederländska energibolaget Nuon. Som ny ordförande jagades Maud Olofsson för kommentarer om granskningen av den affären, inte vad Visita ville. Och Maud teg.

Lärdomen från Hulth-Adelsohnstyret har också lite glömts bort. Av de som ska göra fotjobbet på Visita finns i och för sig numera både ex-M-rådgivare och ex-S-rådgivare, efter att det tidigare varit rätt mörkblått.

Men Fredrik Reinfeldts främsta politiska kontakt som Visita-ordförande blir näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson, som han känner sedan länge. De båda var ordförande i ungdomsförbunden SSU och MUF samtidigt, och ”Kålle” var LO-ordförande i några år under Reinfeldts tid som statsminister.

Det är sådana ”raka rör” som behöver finnas eller skapas i alla påtryckarorganisationer. Och allra helst nu, när besöksnäringen har haft två år av blödande under pandemin, och nu står inför nya utmaningar med Ukrainakriget.

Fredrik Reinfeldt har varit rätt sparsam med att ta styrelseuppdrag efter tiden som statsminister. Han sitter i styrelsen för Heimstaden, som i dag är det största privata bostadsbolaget i Sverige, och i petroleumindustrins påtryckarorganisation Drivkraft Sverige.

När han tackar ja till att bli ordförande för Visita måste han se en tydlig uppgift framför sig. Han är inte en sådan person som sitter av tid, utan sätter klara mål.

Vad det är får vi reda på först på stämman i maj. Men att det handlar om att ge besöksnäringen en starkare röst och konkreta åtgärder i den återhämtning som nu måste till är ingen djärv gissning.