Annons:

Premium

Ett mycket bra kvartal för SJ – tack vare nödavtal…

Travel News tågexpert Mats Nyblom analyserar SJ:s kvartalsrapport.

“Jag är lite bekymrad över att järnvägsbranschen själv har gått för långt i att beskriva det svenska järnvägssystemet som helt fallfärdigt. Så är det ändå inte”

SJ har snabbt redovisat sina siffror för Q2 2024. Det är inte helt lätt att göra bra analyser av SJ:s utveckling som bolag, fortfarande är covid-åren ett svart hål för den som söker långsiktiga trender eller försöker hitta nyss uppkomna trendbrott. Gäller i och för sig hela rese- och upplevelsemarknaden. Vi får ändå göra ett försök.

SJ är stolta över sitt nya bokningssystem. Många verkar missnöjda. SJ pratar om fortsatt utveckling. Låter lite som en fasförskjutning av Trafikverkets MPK-projekt. Detta Trafikverkets nya planeringssystem har ju varit utsatt för en massiv kritik från tågbranschen. Då stod SJ på utsidan och var missnöjd. Kanske inte så lätt med storskalig IT-utveckling.

SJ pratar också mycket om ”Omtag svensk järnväg” i sin kvartalsrapport. Mycket är bra i detta arbete. Inte minst att man lyfter fram det faktum att många lönsamma investeringar i våra tågspår ligger sent i planeringen medan andra (inte lönsamma, men politiskt påhejade) projekt ligger före. Själv är jag däremot lite bekymrad över att järnvägsbranschen själv har gått för långt i att beskriva det svenska järnvägssystemet som helt fallfärdigt. Så är det ändå inte. Det budskap som framförs kan leda till att potentiella kunder av både persontrafik och godstrafik skräms bort. 

Q2 beskriver SJ som ett mycket bra kvartal. Rörelseresultatet ökade till 226 MSEK från 152 SEK för samma kvartal året innan. Ökningen av rörelsemarginalen var trots detta inte mer än från 4,9 procent till 6,5 procent. Förklaringen ligger i en mycket kraftig intäktsökning. Intäkterna i Q2 i år var 3463 MSEK mot 2651 MSEK 2023 (+ 31 procent). SJ:s egentrafik ökade däremot bara med 4,5 procent (från 1832 till 1914 MSEK). För halvåret gick till och med egentrafikintäkterna ned från 3526 MSEK till 3488 MSEK. Den stora bidragsgivaren till SJ:s totala intäktsökning är det faktum att SJ sedan den 3 mars kör pendeltågstrafiken i Stockholm på ett så kallat nödavtal. Detta eftersom MTR kastat in handduken efter att ha misslyckats vilket lett till ett lidande (kvalitetsmässigt) för Stockholms invånare och ett lidande (finansiellt) för MTR:s ägare i Hongkong. Den för SJ nu omfattande så kallade avtalstrafiken har lett till att SJ AB (koncernen) nu har fler medarbetare än någonsin, nästan 6000.

SJ är nu alltså tillbaka som en stor aktör inom avtalstrafiken. Detta efter att under några år i det närmaste avvecklat denna verksamhet. Det var nog en klok strategi. Det är inte bara pendeltågstrafiken som visat sig vara i det närmaste en katastrof för de som tog denna typ av affärer. Det finns många fler exempel. SJ kommer till exempel till jul ta över nattågstrafiken till övre Norrland från Vy (norska staten). Också det på något som kan kallas för ett nödavtal.

“Vi får se om man på sikt kommer att lyckas kombinera starkt resultat med nöjda kunder. Vore ju toppen!”

Tittar vi på halvårssiffrorna tynger det första kvartalet. SJ var ju på grund av fordonsbrist tvungna att ställa in mängder av avgångar vilket ledde till en förlust i Q1. Vinterns dåliga kvalitet påverkar sannolikt också det historiskt låga kundnöjdhetsindexet: 67. Man får gå tillbaka till 2015 för att hitta ett lägre värde. Mest nöjda var SJ:s kunder under pandemin. För 2020 och 2021 uppnåddes för SJ historiskt höga värden, 75 resp 78. Punktligheten var hög och man fick i fjärrtågen boka endast häften av platserna. Se där, glest mellan resenärerna och tåg i tid, det gillar kunderna! Tyvärr redovisade SJ vid halvårsskiftet 2021 en negativ avkastning på – 48,8 procent. Med andra ord inget finansiellt uthålligt sätt att köra tåg. SJ har under lång tid haft goda finanser, men inte speciellt nöjda kunder. Vi får se om man på sikt kommer att lyckas kombinera starkt resultat med nöjda kunder. Vore ju toppen!

När vi nu är inne på de finansiella siffrorna är det värt att notera att för de fem åren före pandemin var första halvårets marginal och avkastning alla dessa år bättre än vad de har varit 2023 och 2024. Marginalen var 3,5 procent och 2,5 procent för 2023 resp 2024. Innan pandemin låg den mellan 4,2 procent och 9,1 procent. Avkastningen på operativt kapital (mäts på rullande 12 månader) var för 2023 och 2024 3,7 procent resp 8,3 procent. Innan pandemin var avkastningen mellan 11,8 procent och 22,7 procent.

Innan pandemin var SJ ett finansiellt mycket stabilt bolag med en soliditet som kunde ligga runt 60 procent och en nettoskuldsättningsgrad runt 0. Pandemin och det omfattande investeringsprogram SJ har initierat har ändrat på den saken. Nu ligger soliditeten på drygt 30 procent och nettoskuldsättningsgraden på 0,83 (ägarens mål 0,5-1,0).

Vi får se hur det kommer att gå. Innan pandemin var SJ en stabil vinstmaskin som rullade på i gamla hjulspår. Pandemin blev ett svart hål. Den postpandemiska eran är ännu i sin linda. Det kommer sannolikt bli en mer dynamisk utveckling än åren innan covid. SJ finansiella resultat måste fortsätta att bli bättre. Kommer avtalstrafiken att bli mer strukturerad, dvs stabilare i kvalitet och lönsamhet? Kommer SJ:s nya tåg leda till en starkare produkt Hur kommer SJ:s avkastning att påverkas av dessa investeringar? Kommer vi få en kommersiell marknad med en större mångfald? Vad har VR i kikaren efter köpet av MTRX?

Fortsättning följer. Nästa kvartalsrapport kommer den 25 oktober.