”…satsningen på sommarturism inte verkar ge så stora tillskott som ledning hoppats”
Resor och upplevelser för barnen är bland det sista vi drar in på. Det har Skistar utnyttjat skickligt de senaste åren och skruvat upp priserna rejält.
”Vi kan väl ändå ta en vecka i Sälen”, har många resonerat. Men trots den svaga kronan är det bara obetydligt dyrare att lägga veckan i Österrike eller Norditalien där maten är bättre, ölet billigare och skidsystemen högre och större.
Om ekonomiska lagar fortfarande gäller kommer kronan att stärkas med eller utan Riksbankens hjälp. Då bortfaller Skistars konkurrensfördel som i dag drar danskar, holländare och hemesterfirare till de svenska fjällen.
Det borde tvinga Skistar och stugägarna att pressa priserna på liftkort, utrustning och boende. I nästa led får Skistars aktieägare vänja sig av med skyhöga marginaler, 21 procent i fjol som i år kapades till 14, vilket borde pressa kursen.
Ett långsiktigt hot är kortare och mildare vintrar som ökar kostnaderna för snöproduktionen och får sörlänningar att tänka bort skidåkning när vinterregnet rinner längs rutorna.
Skistar har varit en stadig klättrare på börsen i 20 år och haft skicklig ledning, men frågan är om de nu nått toppliften? Sedan toppkursen nåddes förra våren har aktien tappat runt en tredjedel av värdet.
Det brutna helåret 2022/23 har en del oroväckande siffror. Omsättningen ökade från 4,1 miljarder kronor året innan till 4,3 miljarder. Men resultatet föll med 40 procent till 402 miljoner, varav hälften delas ut med sänkt utdelning per aktie.
Det är klassiskt i en inflationsekonomi att höjda kostnader lyfter omsättningen, men tär på resultatet. Kanske ett tecken på att Skistar inte kan rulla över alla kostnader på kunderna längre när hushållen måste prioritera.
Kassaflödet från rörelsen är också halverat, även om man räknar bort reavinsten från fjolårets försäljning av S:t Johann i Österrike. Skistar har ökat sina räntebärande lån och minskat sina amorteringar, trots att räntenivåerna ökat.
Vidare kan konstateras att satsningen på sommarturism inte verkar ge så stora tillskott som ledning hoppats. Nu ser bokningsläget bra ut för vintern, men aktieägarna bör kanske lyfta blicken ännu något år. Då ser det tuffare ut för Skistar.