Annons:

Premium

Därför ökar banarbetena och risken för förseningar

Travel News tågexpert Mats Nyblom kommenterar läget i tågindustrin i Sverige och den nya tågplanen som omfattar en miljon tåg trafikerade av 53 olika bolag. - Nu är dags att börja beta av järnvägens underhållsskuld. Det leder förhoppningsvis till en hälsosammare järnväg på sikt.

Det järnvägsliturgiska årets största högtid infaller nu i helgen. Det årliga tidtabellsskiftet! Sedan april har branschen pillat ihop hur en miljon tåg körda av 53 olika bolag under det kommande året ska samsas med varandra och med alla banarbeten. Planeringen görs på minutnivå och omfattar såväl tåg som banarbeten. Det finns alltså redan nu en plan för var alla tåg ska befinna sig till exempel klockan 15:18 den 23 oktober 2025.

Den stora utmaningen för året är den allt större volymen av banarbeten. Anledningen till att banarbetena kommer att öka har att göra med att det nu är dags att börja beta av järnvägens underhållsskuld. Banerbetena påverkar tågkapaciteten och är därför en besk medicin att svälja här och nu, men leder förhoppningsvis till en hälsosammare järnväg på sikt.

Drottningen bland banarbeten det kommande året är kontaktledningsbytet mellan Alingsås och Göteborg. Banarbetet som kommer att vara i flera år innebär att den normalt dubbelspåriga linjen kommer att trafikeras som enkelspår. Det reducerar kapaciteten avsevärt och trafiken kommer att bedrivas som så kallad kolonnkörning. Det betyder att först släpper man fram fyra till fem tåg i ena riktningen och sedan fyra fem tåg i den andra. Det är vad man hinner med på en timme. Om ett tåg är försenat och missar sin kolonn är det bara att vänta till nästa kolonntillfälle.

För att minska risken att missa sin kolonn har de flesta tågföretagen lagt på upp till tio minuters ”bufferttid” i riktning mot Göteborg. En del tåg omleds också, i huvudsak via Borås. Som resenär kommer man att märka att restiderna blir längre. Det alla tågbolag oroar sig för är om detta upplägg i realiteten kommer att fungera. Det finns en inte obetydlig risk för att det alltför ofta kommer att haverera. 

Det händer en hel del annat också. SJ:s nattåg Göteborg – Umeå försvinner. SJ tar däremot över den av Trafikverket upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och övre Norrland. Det är norska Vy som kastar in handduken efter att ha gjort stora förluster. SJ kör trafiken på ett så kallat nödavtal på löpande räkning med garanterad vinst. SJ slutar också att köra regionaltåg Stockholm – Uppsala. Här kommer Mälartåg öka sin trafik i samma utsträckning som SJ minskar sin så det blir inga stora konsekvenser för resenärerna.

Detta är de stora dragen, men det händer mycket under järnvägens underbara natt nu mellan lördag och söndag. Inte minst en hel del förändringar i olika regionala tågupplägg.