“…järnvägsbranschen måste vara tydlig. Det riskerar nämligen att många ifrågasätter järnvägen då man hör de enorma belopp som ‘behövs’ för att utveckla tågtrafiken. Det mesta handlar om andra politiska ambitioner än att göra själva järnvägen bättre”
Det är viktigt att man skiljer på regionalpolitik och järnväg. Ett tydligt exempel är den nya järnvägen Göteborg – Borås som kan komma att kosta 45 miljarder och ta tio år att bygga. För det järnvägsföretag som kommer att köra dessa lokaltåg någon gång i framtiden kan det handla om ett resultat på sista raden om något tiotal miljoner (om det inte går som för MTR Pendeltågen). Dessa 45 miljarder är alltså ingen satsning på tågtrafik utan en regionalpolitisk satsning. Sannolikt kan man med trimningsåtgärder på kanske en procent av detta belopp uppnå samma resultateffekt inom järnvägsbranschen. Här tycker jag att järnvägsbranschen måste vara tydlig. Det riskerar nämligen att många ifrågasätter järnvägen då man hör de enorma belopp som ”behövs” för att utveckla tågtrafiken. Det mesta handlar om andra politiska ambitioner än att göra själva järnvägen bättre.
Det är också viktigt att, som föreslås, näringslivet (inklusive tågbolagen) får ett större inflytande över Trafikverkets investeringar, reinvesteringar och underhållsåtgärder. Min målbild/vision är att Trafikverket när det gäller järnväg skulle ses som brukarnas (järn)vägförening. Politikerna skulle mer sätta ramar som sedan brukarna strategiskt, taktiskt och operativt, omsätter i konkreta planer. Detta är alltså en målbild som måste konkretiseras. Ju närmare man kan komma denna målbild desto mer pang för pengen kommer man att få för åtgärder i järnvägen. Och det är mycket viktigt eftersom allt som har med järnväg att göra är så vansinnigt dyrt.
Rapporten tar också upp viktiga frågor om att respektera trafikpåverkan mer vid planering av åtgärder. Om man stänger av en järnväg helt och hållet en längre tid får man inte bara åtgärda vissa delar av anläggningen. ´Hela järnvägen ska uppgraderas och även framtidssäkras. Här finns det en del att fundera över.
Jag gjorde själv en undersökning åt Trafikverket, som baserades på cirka 50 intervjuer med alla sorters intressenter till järnvägen. Den hette ”Möjligheternas godståg”. Mycket handlade självklart om godstrafik specifikt, men något som lyftes som lyftes fram från ,många håll var att järnvägen måste ha en mycket bättre redundans vid störningar. Det skulle behövas att vissa linjer (och vissa linjeanslutningar) rustades upp för att kunna enkelt fungera som alternativa vägar vid planerade och oplanerade störningar.
Det jag kanske saknar är tydligare resonemang kring den internationella trafiken. Fehmarn Bält kommer om cirka sex år rita om den internationella järnvägskartan. Också lite förvånande är att Skistar har en så framträdande roll vid presentationen av utredning.
Men stort sett är det kloka rationella argument i en sektor som är allt för påverkad av politiska övertoner som tyvärr leder till ett långt ifrån effektivt utnyttjande av samhällets resurser i en verksamhet som med sin klimatsmarta profil har mycket att bidra med.