Annons:

Premium

Analys: Efter förra årets vinstrekord – nu pekar siffrorna nedåt för SJ

Det är dyrt att åka tåg. Det betyder inte att SJ tjänar stora pengar. De flesta kurvor pekar neråt i SJ:s kvartalsrapport som smögs ut mitt i semestern. Av: Leif Holmkvist.

“SJ har en lång resa mot god lönsamhet”

Statens transportbolag gör ingen skattebetalare glad. Ett flygbolag som är ett svart hål för skattemiljarder, ett flygplatsbolag som går back och ett tågbolag som trots höga priser bara tjänar växelpengar.

Lägg till det ett trafikverk som har stora problem med underhåll, datasystem och planering så förstår man att bussbolag och bilhandlare ändå ser med viss optimism på den väntade lågkonjunkturen.

Nåja, SJ går i alla fall inte back. Resultatet före skatt i Q2 landade på 122 miljoner kronor, en marginal på 4,6 procent. För ett år sedan tjänade SJ 562 miljoner, men hade då fått över en kvarts miljard i coronastöd.

Men omsättningen faller med drygt 100 miljoner till 2,6 miljarder, vilket delvis beror på att bolaget förlorat Öresundstågen. Kostnaderna stiger däremot med en kvarts miljard till 2,5 miljarder, delvis på grund av fjolårets förändringar i upphandlad trafik och nya kostnader för bolagets egen lokförarskola.

Staten har satt upp målet att SJ ska leverera en avkastning på operativt kapital på minst 7 procent i genomsnitt. Under Q2 nådde SJ halvvägs med 3,7 procent.

Om soliditeten är hygglig med en skuldsättningsgrad på 0,77 är det sämre med likviditeten. Ett negativt kassaflöde på en kvarts miljard dränerade under Q2 kassan till 100 miljoner kronor.  

Resandet under Q2 minskade med 2 procent, vilket är svagt med tanke på den ökade reslusten efter pandemin och hemestertrenden. Punktligheten sjönk till rekordlåg nivå, vilket SJ skyller på Trafikverket. Men de som har tider att passa kanske inte bryr sig om vem som orsakat eländet.

När det dessutom oftast är billigare att flyga med BRA finns risken att fler väljer bort tåget. SJ har en lång resa mot god lönsamhet. Och när man är framme vet man ju sällan.