Annons:

Premium

Analys av Gotlandsbolagets jungfrutur på Nasdaqs First North-lista

Analys av Gotlandsbolagets jungfrutur på Nasdaqs First North-lista

”Hela koncernen vilar tungt på det de facto-monopol på färjetrafik till Gotland som bolaget återkommande fått i de statliga upphandlingarna”

Möjligen hade det blivit mer fart på handeln om ägarsläkten Nilsson och dess holdingbolag Trojaborg velat casha hem. Men de sitter stadigt på 61 procent av kapitalet och 76 procent av rösterna, vilket gör att övriga 3 000 aktieägare inte har någon talan.

Gotlandsbolaget grundades 1865 och driver färjerederierna Destination Gotland och Hansa Destinations till Rostock, men äger också Gotland Hotels & Properties som bedriver hotell- och fastighetsutveckling samt Gotland Capital Management som sköter kapitalförvaltning av bolagets pengar. Under 2022 har Gotlandsbolaget sålt stora delar av sin tankerflotta.

RederiAB Gotlands aktier har sedan 1980 kunnat handlas på börsen O-lista och de senaste decennierna via Mangold. Men någon spännande aktie har det knappast varit, trots den konjunkturkänsliga tankertrafiken som bolaget nu säljer av.

Skälet är förstås att hela koncernen vilar tungt på det de facto-monopol på färjetrafik till Gotland som bolaget återkommande fått i de statliga upphandlingarna, för närvarande till 2027. Bolaget har slagit vakt om ställningen som navelsträng mellan ön och fastlandet och de försök som gjorts att konkurrera har kvästs i sin linda.

Trafikverket, som driver ett antal mindre färjor, vill äga och driva fartygen alternativt handla upp driften. Men ytterst är det riksdagen som avgör framtiden för Gotlandsbolaget.

Det är ingen djärv gissning att redarkungen Erik D Nilsson sitter lugnt i styrelsen ännu en tid. Han fyllde 95 i söndags.