Annons:

Stena Line siktar på fler kvinnor inom sjöfarten

Stena Line har ökat antalet kvinnliga chefer med 42 procent på fem år och siktet för framtiden är ställt ännu högre. Redan år 2022 ska 30 procent av alla ledare vara kvinnor, från fartyg och hamnar till företagsledning och styrelse. I samband med Internationella kvinnodagen 8 mars lanserar färjerederiet en global kampanj som ska locka fler kvinnor till sjöfarten, enligt ett pressmeddelande.

Endast 2 procent av de 1,2 miljoner personer som arbetar inom sjöfarten globalt är kvinnor och branschen ligger långt efter samhället i stort. Det vill Stena Line ändra på och genom målinriktat arbete har antalet kvinnliga chefer på färjerederiet ökat med 42 procent på fem år och idag är var femte ledare en kvinna och totalt 26 procent av de anställda är kvinnor.

”Vi behöver säkerställa att vi kan attrahera, rekrytera och behålla de bästa talangerna och då måste vi garantera att alla känner sig välkomna, oavsett kön. I grund och botten handlar det om att trygga företagets framtida framgång då studier visar att mer jämställda företag, är mer kreativa och innovativa och slutligen tjänar mer pengar”, säger Margareta Jensen Dickson, Group Head of People, Stena Line i ett pressmedddelande.

Stena Lines hållbarhetsstrategi bygger på FN:s mål för hållbar utveckling och ett av de prioriterade områdena är mål nummer 5 – Jämställdhet. Inom ramen för mål 5.5, Säkerställ fullt deltagande för kvinnor i ledarskap och beslutsfattande, har rederiet satt ambitiösa mål för att öka antalet kvinnliga chefer inom företaget.

”Vi har redan kommit en bra bit på väg och ökat antalet kvinnor i ledande position betydligt de senaste åren. Senast vid utgången av år 2022 ska 30 procent av alla ledare på alla nivåer inom företaget vara kvinnor, från fartyg och hamnar till företagsledning och styrelse”, säger Margareta Jensen Dickson, Group Head of People på Stena Line i ett pressmeddelande.

Kommentarer är stängda.