– Resultatet visar att intresset för alpin skidåkning fortsatt är stort och att trenden att semestra på hemmaplan i den skandinaviska fjällvärlden håller i sig även denna vinter, säger vd Stefan Sjöstrand enligt Omni Ekonomi.
Skidturismbolaget Skistar har sett en ny trend på bolagets destinationer, där stugägare väljer att hyra ut på egen hand via sajter, appar och sociala medier som till exempel Airbnb, Blocket och Facebook. Skistars vd Stefan Sjöstrand nämner de möjligheter som trenden medför för bolaget.
– Vi har liten lönsamhet i vår förmedlingsverksamhet. Däremot betyder det att fler gäster kommer till oss på våra anläggningar så vi är väldigt positiva, säger Stefan Sjöstrand till Direkt.
– Vi har en stark trend som innebär att folk vill semestra på hemmaplan, fortsätter han.
Bokningsläget för vintersäsongen 2022/2023 ligger på minus 10 procent jämfört med samma period föregående år, framgår det av delårsrapporten på tisdagen.
Trots bokningsläget kan Skistar redovisa ett vad bolagets vd med två ord summerar som ”starkt resultat”.
En anledning till det är just den ovan nämnda trenden med uthyrning på egen hand. Dessutom uppvisar Skistars gäster fortsatt en trend mot bokningar närmare inpå skidsemestern, något som Skistar redan har uppmärksammat i samband med tidigare rapporter.
Andra kvartalet (december-februari)
Omsättning: 2 350 mkr
2022: 2 178 mkr
Resultat före skatt: 926 mkr
2022: 920 mkr
Rörelseresultat: 932 mkr
2022: 936 mkr