Att värva nästan en miljon kundklubbsmedlemmar sker inte automatiskt. Det ligger hårt och målinriktat arbete bakom framgången. SkiStar arbetar dagligen med att möta upp till kundens förväntningar och att hela tiden ligga i framkant. I år är det tio år sedan SkiStar började med utvecklingen av kundklubben MySkiStar, med en målsättning att knyta ett starkare band till kunden genom relevant och personlig kommunikation till respektive medlem, samt att från start ge kunderna ett helt gratis mervärde och underhållning som skulle inspirera till rörelseglädje genom skidåkning.
– Främsta anledningen till att vi startade vår kundklubb var för att kunna skapa en personlig och digital mötesplats för våra kunder, samt finna ett roligt och enklare sätt att motivera våra kunder att få ut mer av sin skidsemester. För att göra det tog vi fram gamificationdelen och kompletterade med de klassiska kundklubbsinslagen som rabatter, erbjudanden och poäng på alla onlineköp på både skistar.com och skistarshop.com. Poängen blir till bonus och kan användas vid nästa köp hos oss, säger Linda Morell, PR Chef SkiStar AB i ett pressmeddelande.
Under det senaste decenniet har utförandet av gamification växt lavinartat. Genom att plocka in spelmoment i skidåkningen ökar motivationen och prestationen hos medlemmarna att bli mer delaktiga, engagerade och lojala. I och med den allt mer stillasittande livsstilen hos vuxna och barn, som kan medföra flertalet problem med hälsan och välbefinnandet, är gamification i form av aktiveringar, tävlingar och utmaningar en viktig del i kundklubben.