Skistars brutna räkenskapsår 1 september 2020 – 31 augusti 2021 slutade ungefär som föregående år.
Bolaget har skickligt utnyttjat den påtvingade hemestertrenden och klarat säkerheten utan covidkluster.
Omsättningen landade ungefär som året innan 2 821 miljoner kronor (2839), sedan bolaget justerat för att hela logiintäkten nu tas upp som intäkt och uthyrarnas ersättning som kostnad. Tidigare bokade Skistar nettot som provisionsintäkt.
Resultatet före skatt föll till 246 miljoner (350), men under året har företaget gjort en rad strukturella förändringar och investerat i sommarturism. Skistar har skrivit ner värdet på sina 68 procent i österrikiska S:t Johann för att kunna sälja bolaget, en affär som skulle ha stängts förra månaden, men väntas bli klar under hösten.
Ihop med huvudägaren Peab har Skistar bildat Skiab Invest för att äga sex hotell som Skistar driver från 1 juli. Överlåtelserna gav ett positiv rearesultat på 198 miljoner i fjärde kvartalet.
Under halvåret 1 juni – 1 december drar Skistar normalt bara in var sjunde krona av årsintäkten och drar rejäla kvartalsförluster. Men satsningen på sommarturism börjar ge resultat: i somras omsattes en kvarts miljard under juni – augusti att jämföra med 162 miljoner året innan och bara 109 miljoner före pandemin sommaren 2019.
Vid bolagsstämman den 11 december väntas den rutinerade förre ministern och bankmannen Anders Sundström kliva fram till kortändan av bordet och greppa ordförandeklubban efter två år som styrelseledamot. Han är från Piteå och behärskar underlaget, sambo med utrikeshandelsminister Anna Hallberg och dessutom kusin till Bo-Kaspers Bo Sundström och kan antas uppskatta viss after skimusik.
Anders Sundström tackade klokt nog nej till att bli partiledare för Socialdemokraterna 2011, vilket bäddade för Håkan Juholt, i dag en av Sveriges verkligt engagerade turistambassadörer i Sydafrika. Sundström hade nog lättare att tacka ja till att leda Skistar, som har ett bra
utgångsläge:
# Skistar dominerar vinterturismen i Sverige och har investerat stort i snöproduktion, boende och liftar.
# Pandemin har fått svenska barnfamiljer att vänja sig vid minst en årlig vända till fjällen.
# Satsningen på sommaraktiviteter ligger i linje med den växande trenden aktiv semester.
# Klimatförändringen gör att allt fler söder om Dalälven måste norrut för att få stå på snö.
# Skistar har skickligt utnyttjat digitaliseringen genom behändiga bokningar på nätet.
Hoten finns snarast i att Skistar blir för stora, självgoda och för dyra. Efter två vintrar i svenska fjällen längtar nog många skidfantaster efter pizza, knödel eller raclette. Och Alpernas lite mer utmanande pister.
Leif Holmkvist